nieuws

BAM klaart klus S-busbrug Zwolle in 1,5 jaar: binnen planning en budget

infra Premium 2312

BAM klaart klus S-busbrug Zwolle in 1,5 jaar: binnen planning en budget
De S-vormige busbrug is klaar. Beeld: ipv Delft/Walter Frisart FOTOwerk’

ProRail draagt zaterdag 9 februari de nieuwe S-vormige brug bij station Zwolle over aan de gemeente en provincie. BAM bouwde de bijzondere busbrug binnen 1,5 jaar, binnen tijd en budget. Vanaf 17 februari rijden dagelijks zo’n 1200 bussen over de brug richting het station.

Vanaf oktober 2017 werkte ProRail samen met aannemer BAM Infra aan de bouw van de brug. Kenmerkend is de sierlijke S-vorm en de houten bekleding ter verfraaiing van het onderaanzicht.

Ruim 13 miljoen euro

Architectenbureau IPV Delft ontwierp de brug en gebruikte daarvoor ook wensen vanuit de omgeving. De gemeente Zwolle en provincie Overijssel legden ruim 13 miljoen euro op tafel voor het project. In totaal wordt 45 miljoen euro geïnvesteerd in het gebied.

Feiten & cijfers

  • Totale lengte bus tracé: 433 meter
  • brugconstructie: 245,5 meter (deels staal en deels beton) op 2 landhoofden en 4 betonnen pijlers
  • Vrije overspanning (over spoor): 80,55 meter
  • Onderkant brug krijgt houten bekleding. In aluminium rand brug wordt rijbaanverlichting geïntegreerd
  • Dagelijks: ca. 1200 bussen over de brug

Met een minutieus voorbereide aanpak is het project tot stand gekomen. Victor Buyck laste in België de brugonderdelen van ca. 10 meter lang in elkaar. In Zwolle zijn de delen aan elkaar gelast tot een gevaarte van 110 meter.

Ondertussen werden de  vier betonnen pijlers naast de sporen geplaatst. In vrieskou hebben vakmensen van Strukton Rail de bovenleiding ter plaatse aangepast en verlaagd. Sarens plaatste het 1000 ton wegende gevaarte afgelopen  mei in een weekend op en de brug werd vervolgens afgebouwd. Zaterdag 9 februari wordt de oplevering gevierd met een brugfestival en vanaf 17 februari rijden de eerste bussen over de brug.

 

Reageer op dit artikel