nieuws

Hoogleraren: “Nederland ontsnapte in 2016 ternauwernood aan ramp met Merwedebrug”

infra Premium 1739

Hoogleraren: “Nederland ontsnapte in 2016 ternauwernood aan ramp met Merwedebrug”

Nederland is in 2016 ter nauwernood ontsnapt aan een ramp vergelijkbaar als die met de brug in Genua. Dat zeggen hoogleraren Rob Nijsse en Ben Ale tegen de redactie van 1Vandaag. Uit een evaluatie rapport blijkt dat de restlevensduur van de Merwedebrug op het moment dat hij gesloten werd nog maar zes dagen bedroeg.

De hoogleraren kregen inzage in een evaluatie-rapport dat Bureau Berenschot opstelde een jaar nadat de problemen met de brug bij Gorinchem verholpen waren.  Sinds de zomer van 2016 voerden TNO en afdeling GPO van Rijkswaterstaat inspecties uit aan de brugconstructie met het oog op de geplande  de verbreding A27. Begin oktober stuiten de ingenieurs op  slechte verbindingen en besloten ze de 55 jaar oude stalen brug over de Boven Merwede af te sluiten voor vrachtverkeer boven 50 ton. Tegelijkertijd werd besloten het meetprogramma te intensiveren.

Constructeurs voeren s’nachts koortsachtig overleg

Dat leidde een week later tot zenuwachtige telefoontjes diep in de nacht tussen de constructeurs van Rijkswaterstaat en TNO.  Daarin kwamen ze tot de conclusie dat de constructie een restlevensduur van nog maar 6 dagen had.  Het ging weliswaar om een theoretische berekening met een grote spreiding, maar niettemin was het dringende advies om vrachtverkeer zwaarder dan 3,5 ton compleet van de brug te weren. Dat leidde tot veel commotie want voor veel transportbedrijven betekende het dat ze dagelijks tientallen kilometers moesten omrijden wat ze een flinke kostenpost opleverde. Brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland raamde de financiële gevolgen op zeker een half miljoen euro per dag.

Stalen brug waarschuwt voor hij echt bezwijkt

De vergelijking met de ramp in Genua die hoogleraren Rob Nijsse en Ben Ale in de uitzending van 1Vandaag maken lijkt wat overtrokken. Het ligt niet voor de hand dat de stalen boogbrug plotseling compleet zou instorten. Waarschijnlijker is  dat de staalconstructie zou waarschuwen dat hij wordt overbelast door doorbuigen en kuilen in het wegdek. Een week nadat de brug voor het zwaarste verkeer was afgesloten gingen VolkerInfra en Van Oord  (combinatie ViVo) aan de slag met een noodreparatie. De hoofdliggers werden voorzien van opgelaste verstevigingsplaten. Twee maanden later was de klus zover gevorderd dat ook het verkeer zwaarder dan 3,5 ton over de brug mocht. Van alle claims van transportbedrijven die klaagden dat ze door Rijkswaterstaat op hoge kosten waren gejaagd, werd er uiteindelijk slechts één gehonoreerd.  

In de televisie-uitzending donderdagavond reageert ook minister Cora van Nieuwenhuizen op de  bevindingen van de TU-hoogleraren en de staat van onderhoud van de Nederlandse infra.

Rapport_Afsluiting-Merwedebrug-voor-vrachtverkeer-1

 

Combinatie ViVo versterkte in 2016 in allerijl de Merwedebrug

Reageer op dit artikel