nieuws

Strukton pakt grootste contract spoorboekloos rijden: 28 treinen per uur tussen Rijswijk en Rotterdam

infra Premium 2548

Strukton pakt grootste contract spoorboekloos rijden: 28 treinen per uur tussen Rijswijk en Rotterdam

Strukton heeft de mega-opdracht voor het opwaarderen van het spoor Rijswijk-Rotterdam binnengesleept. ProRail heeft 318 miljoen euro gereserveerd voor het grootste PHS-contract waardoor vanaf 2024 28 treinen per uur kunnen rijden.

Het gaat om aanpassingen aan sporen en stations, waaronder een verdubbeling van twee naar vier sporen tussen Rijswijk en Delft Zuid. Volgens ProRail is de gunning van het contract een belangrijke mijlpaal om in 2024 meer treinen tussen Den Haag en Rotterdam te laten rijden.

In totaal 3 miljard voor metrorijden

Andere contracten voor onder meer beveiligingssystemen volgen later. Het is de bedoeling dat op dit traject per richting acht intercity’s en zes sprinters per uur kunnen rijden. Een spoorboekje is dan niet meer nodig.

Er werden geen financiële details gemeld over de opdracht voor Strukton, maar in het meerjarenprogramma staat 2,95 miljard euro opzij voor de uitvoering van het hele Programma Hoogfrequent Spoor, waarvan 318 miljoen voor dit deel.

Slimme fasering

De focus in de aanbieding van Strukton ligt op het beperken van de hinder voor de omgeving en het creëren van tijd en ruimte voor een vlekkeloze systeemintegratie. Door een slimme fasering en uitvoeringsmethode wordt de overlast voor de reizigers op station Delft-Zuid van twee jaar teruggebracht naar een half jaar. De werkzaamheden buiten gaan in november 2019 van start. Het project zal worden afgerond in de zomervakantie van 2024.

 

Reageer op dit artikel