nieuws

Timelapse | Zo bouwt Saba Roads een landingsbaan in hartje orkaanseizoen

infra Premium 1868

Timelapse | Zo bouwt Saba Roads een landingsbaan in hartje orkaanseizoen

Vier weken, zo weinig tijd hadden Rijkswaterstaat en de aannemerscombinatie Saba Roads and Construction en Den Ouden Aannemingsbedrijf om de start- en landingsbaan op Saba te vernieuwen. Een operatie met grote impact voor de bewoners van het eiland, die sterk afhankelijk zijn van het vliegveld. Het werk gebeurde bovendien op het hoogtepunt van het orkaanseizoen.

Vliegveld ‘Juancho E. Yrausquin’ is wereldwijd bekend omdat het de kortste start-en landingsbaan ter wereld heeft voor commerciële vluchten. De baan is gebouwd op een uitstekende rots in zee. De oude asfaltbaan moest worden vervangen en om meerdere redenen is gekozen voor het aanbrengen van een betonnen baan. Zo is er op het eiland geen asfaltcentrale en beton heeft komende jaren weinig onderhoud nodig.

Twee tropische stormen

Een opdracht van nog geen 2 miljoen euro waarbij de barre weersomstandigheden bovenaan het risicolijstje stond. De luchthaven mocht  vier weken dicht in het toeristische laagseizoen, uitgerekend het ‘hurricane season’.

Timelapse van de bouw van de landingsbaan, Bron: Openbaar Lichaam Saba

De onvoorspelbare weersomstandigheden waren voor de betrokken aannemers geen pretje om in te werken. Tijdens de uitvoering vormden twee tropische stormen een bedreiging voor het project. Bijna dagelijks was er contact met de veiligheidsmeteoroloog van het KNMI om te bepalen of de werkzaamheden veilig konden starten.

Binnen dertien maanden is het project voorbereid, aanbesteed en uitgevoerd. Dat legde een behoorlijke druk op de planning die vanuit Rijkswaterstaat en Nederland werd aangestuurd.  Aansluitend waren vier weken waarin het werk ‘buiten’ moest worden uitgevoerd.

Reservematerieel paraat

Om vertragingen te voorkomen waren er meerdere eisen gesteld in het contract. Zo moest al het materieel en materiaal voor aanvang van de werkzaamheden op de luchthaven aanwezig zijn. Om geen vertraging op te lopen stonden ook reservematerieel en monteurs paraat.

Het is allemaal gelukt en vorig maand was de landingsbaan weer klaar om de eerste toeristen te ontvangen.

Reageer op dit artikel