nieuws

Spoor nog steeds gevaarlijk voor baanwerkers: 42 gewonden, van valpartij tot elektrisering

infra Premium 865

Spoor nog steeds gevaarlijk voor baanwerkers: 42 gewonden, van valpartij tot elektrisering

De kans op een ongeval is voor baanwerkers is onverminderd hoog in vergelijking tot andere beroepen. Vorig jaar raakten 39 spoorwerkers lichtgewond en 3 baanwerkers zwaargewond. De zware ongelukken gebeurden door een val van 3 meter hoogte, een dwarsligger die op iemands hiel viel en een elektrisering.

Er waren vorig jaar geen dodelijke ongelukken met spoorwerkers, blijkt uit de inventarisatie van de Inspectie van Leefomgeving en Transport (ILT) die naar de Tweede Kamer is gestuurd. Een verbetering ten opzichte van vorig jaar toen nog 5 ernstige ongelukken gebeurden waarbij wel een dodelijk slachtoffer was te betreuren.

Geen ongelukken bij werk aan bovenleiding

Vorig jaar zijn bij het werk aan bovenleidingen geen ongelukken gebeurd. Dat is waarschijnlijk te danken aan de afspraak tussen inspectie, ProRail en de spooraannemers om alleen nog maar spanningsloos aan de bovenleiding werken. Tegelijk was vorig jaar nog wel zes keer sprake van een elektrisering van een baanwerker: Tweemaal bij werk in een onderstation, tweemaal bij werkzaamheden aan seinen, eenmaal tijdens lassen en eenmaal door een ondeugdelijke stekker.

75 inspecties

De ILT heeft vorig jaar 75 inspecties uitgevoerd. Daarbij zijn bij 28 inspecties (37%) tekortkomingen geconstateerd. Bij drie bezoeken werd groot aanrijdgevaar voor de baanwerkers geconstateerd. Daarnaast kreeg de inspectie 39 meldingen van onveilige situaties.

Daarvan was bij 19 keer sprake van onjuiste werkplekbeveiliging en was 9 keer was sprake van een bijna-aanrijding tussen een trein en een baanwerker. De overige 11 meldingen gingen over onterecht in- of uitrijden van buitendienst gesteld gebied. Om nieuwe incidenten te voorkomen zijn inmiddels afsluitborden ingevoerd die de grenzen markeren.

Onbewaakte overwegen weggewerkt

Baanwerkers zijn niet de enige die risico lopen op en rond het spoor. Ook bij overwegen blijken nog vaak ongelukken te gebeuren. In 2017 is er sprake van twaalf dodelijke slachtoffers op het hoofdspoor, waarbij de helft komt door een ongeval op een overweg.

In 2017 zijn 17 van de 2446 resterende overwegen opgeheven, het laagste aantal van de afgelopen 5 jaar. De inspectie wijst erop dat het “reduceren van het aantal overwegen resulteert in de meeste veiligheidswinst.” Een aanbeveling die staatssecretaris Stientje van Veldhoven (spoor) ter harte neemt. Zij meldt de Tweede kamer versneld het aantal onbewaakte overgangen weg te werken. Binnen vijf jaar wil zij de resterende 135 onbewaakte spoorovergangen opheffen of beveiligen.

Het Rijk heeft 64 miljoen euro beschikbaar voor de operatie. De staatssecretaris belooft afspraken te maken met gemeenten, provincies, belangenverenigingen en spoorbeheerder ProRail. Daarnaast moet een landelijk bemiddelaar ervoor zorgen dat de verdere uitvoering vlotter verloopt.

Reageer op dit artikel