nieuws

PlasticRoad benut veel meer kanten van de weg

infra Premium 869

PlasticRoad benut veel meer kanten van de weg
In Zwolle - The first PlasticRoad bikepath has been reveiled. It's located on the Deventerstraatweg, near the railway station. Three industry giants are joining forces to make the PlasticRoad, a road made of 100% recycled plastic from the ocean. KWS, in collaboration with Wavin and Total combined their knowledge, experience, and resources to build the first road made from 100% recycled plastic. Foto: Arnold Reyneveld

Na de eerste pilot in Zwolle zijn KWS en partners nu druk in de weer met een stuk PlasticRoad in Giethoorn. Daar worden al kleine verbeteringen doorgevoerd. Aanvragen uit het buitenland voor het sterk tot de verbeelding sprekende concept, houden ze voorlopig nog even af.  

Genomineerden

Cobouw reikt op 21 november de Cobouw Awards uit. In totaal negen genomineerden in drie verschillende categorieën maken kans. In de categorie Beste Werkgever zijn dat: Constructif, Mourik en Heembouw. In de categorie Beste Product gaat het om XblocPlus, EverUse en PlasticRoad. En in de categorie Meest Duurzame Project: Q0 Amsterdam, Merosch Bodegraven en NOM Best. Komende weken laten we de genomineerden aan het woord. Vandaag: PlasticRoad.

Hij ligt er nog strak bij, verzekert Anne Koudstaal van KWS. Geen verzakkingen, geen hobbels bij de voegen en het hollere geluid jaagt ook niemand angst aan. De werkelijkheid is dat veel fietsers in Zwolle nauwelijks beseffen dat ze over een wereldprimeur rijden. Want dat is het stukje PlasticRoad daar vlak langs het spoor.

Dertig meter fietspad is natuurlijk een bescheiden begin, beseft de medebedenker van de PlasticRoad. Bij Giethoorn verrijst nog deze maand een vergelijkbaar stuk. Er zijn volop gesprekken gaande voor projecten daarna, maar geen daarvan is nog zeker. Maar die komen wel, daar maakt Koudstaal zich niet veel zorgen over. De aandacht voor PlasticRoad is onverminderd groot.  Hij en zijn collega’s moeten eerder belangstellenden afhouden dan aanmoedigen.

Slim combineren daar gaat het om

KWS, Wavin en Total willen namelijk ook nog tijd hebben om verbeteringen door te voeren. Geen ingrijpende wijzigingen, maar dingen die de plaatsing vergemakkelijken. Zoals het schoonvegen van het oppervlak zodat de vacuümzuiger beter grip heeft waarmee de modules in de kraan komen te hangen. Of het afplakken van het rooster van de lijnafwatering langszij.  “Van die dingetjes die we in Zwolle ter plekke hebben opgelost, maar die in de werkplaats vooraf drie keer zo snel gaan. Typische bouwslimmigheden,  maar die kunnen een grote bijdrage leveren aan het succes.

Aan het grotere verhaal van de PlasticRoad verandert dat natuurlijk niets, weet Koudstaal ook. Crux is dat het concept een aantal zaken slim combineert. Dat begint met het vinden van een bestemming voor afgedankt kunststof, om zo het hoofd te bieden aan de almaar groeiende berg kunststof afval en uiteindelijk de beruchte plastic soup. “Als de PlasticRoad eenmaal echt aanslaat is het een toepassing waarin je substantiële hoeveelheden gerecycled kunststof in kwijt kunt. Hoeveelheden die nu nog gestort en verbrand worden.

Wapenen tegen extreme regenbuien

Een tweede functie van de PlasticRoad-modules is dat de holle ruimten makkelijk in te zetten zijn voor het tijdelijk bergen van regenwater, zodat dat de tijd krijgt om te infiltreren in de bodem. Zo kunnen steden zich wapenen tegen extreme hoosbuien die de riolering vaak niet aankan.

Dezelfde ruimte kan ook gemakkelijk worden benut als koker voor kabels en leidingen. Het voorkomt dat de weg telkens opnieuw open moet voor graafwerkzaamheden. Tot slot zijn de lichtgewicht wegelementen snel te plaatsen, en kan een weg snel worden gereconstrueerd. Bij een plaatselijke beschadiging halen de PlasticRoad-partners een module weg en vervangen hem door een nieuwe.

Die slimme combinatie van functies trok vanaf het begin belangstelling. Wat hielp waren de prikkelende filmpjes waarmee Koudstaal en zijn mede-bedenker Simon Jorritsma het concept de wereld in slingerden. Dat ze aanvankelijk ook nog met een soort paver of 3D-printer ter plekke wilden produceren maakte het extra tot de verbeelding sprekend. Hoewel ze dat idee later moesten loslaten. Koudstaal: “Het bleek praktischer de elementen in de werkplaats samen te stellen en dan met een vrachtwagen naar hun plek te brengen.”

Elementen in een paar uur op hun plek

Zo gebeurde het met de pilot in Zwolle die begin september in gebruik werd genomen. In een paar uur lagen de elementen op hun plek. In Giethoorn zal het vermoedelijk nog sneller gaan. Wat die tweede pilot technisch interessant maakt is dat het stuk fietspad daar op een zakkingsgevoelige ondergrond komt te liggen. Dat stelt de modules weer op andere aspecten op de proef. Koudstaal hoopt dat een volgende pilot weer andere eisen stelt.

De suggestie dat met de PlasticRoad mogelijk een toekomstig nieuw milieuprobleem wordt geïntroduceerd wijst de bedenker ferm van de hand. “Het tegenovergestelde is juist het geval. Want de grootste bron van microplastics en fijnstof in stedelijke omgevingen is de slijtage van autobanden. Aan de PlasticRoad kunnen we in de nabije toekomst een filtersysteem toevoegen waarmee we de plastics en stofdeeltjes die met het regenwater meekomen afvangen. We lossen het plastic-probleem dus juist van meerdere kanten op. Onze slijtlaag voorkomt dat het plastic zelf loskomt en de omgeving verontreinigd.  En ook in de grond gebeurt er niets met het polypropeen. Het is compleet inert. Dat bewijzen de kunststof hemelwaterkratten wel die Wavin inmiddels al meer dan twintig jaar met succes levert aan GWW-aannemers.”


Cobouw Awards Event

Cobouw Awards Event

Reageer op dit artikel