nieuws

Eerste calamiteit in de Gaasperdammertunnel: botsing en autobrand in scène gezet

infra 1440

Eerste calamiteit in de Gaasperdammertunnel: botsing en autobrand in scène gezet

Help, een botsing én een brandende auto. Rijkswaterstaat en de hulpdiensten hielden deze week voor het eerst calamiteitenoefeningen in de in aanbouw zijnde Gaasperdammertunnel.

In de 3 kilometer lange tunnel werd een calamiteit in scène gezet. Er was sprake van een botsing tussen twee auto’s en een derde, brandende, auto. Hierachter ontstond een file van personenauto’s en een touringcar met 50 inzittenden. Acteurs speelden passagiers en weggebruikers, onder wie enkele bewoners de omliggende wijken van  Amsterdam-Zuidoost.

De veiligheidssystemen in een tunnel gaan meteen in werking als er een calamiteit is gedetecteerd. De lampen worden feller, de ventilatoren gaan blazen en uit de luidsprekers horen weggebruikers wat ze moeten doen en welke richting zij uit moeten lopen.

Bij de oefeningen lag de nadruk op het oefenen van de procedures die voor deze tunnel gelden. Verder werd geoefend in de samenwerking, communicatie en afstemming tussen Rijkswaterstaat, brandweer, ambulancedienst, politie en de meldkamer van de hulpverleningsdiensten in Amsterdam-Amstelland. Ook is gekeken of de bedachte vluchtroutes functioneren.

Beton krijgt extra hitteschild

De diensten blikken tevreden terug op de oefening, die nog wordt geëvalueerd. Zo kon de brandweer goed voorbereid de tunnel in omdat zij bij aankomst via een informatiepaneel buiten de tunnel contact hebben met de verkeerscentrale van Rijkswaterstaat. Alle recente Rijkstunnels hebben zo’n paneel. Zo kunnen zij vooraf informatie krijgen en camerabeelden zien van het incident.

Komend jaar volgen nog meer oefeningen, maar gaat bouwcombinatie IXAS met Ballast Nedam en Heijmans ook nog de brandwerende bekleding aanbrengen. Brandproeven hebben aan het licht gebracht dat het beton relatief snel bezwijkt bij een megabrand. De Gaasperdammertunnel is de eerste tunnel die is ontworpen en gebouwd volgens de nieuwe Tunnelstandaard. De ruwbouw van de tunnel is af, maar dat geldt niet voor het aanbrengen en testen van de ruim 50 installaties. De tunnel gaat in 2020 open voor het verkeer.


Project Gaasperdammertunnel (SAA3)

  • Opdrachtgever: Rijkswaterstaat
  • Opdrachtnemer: IXAS (Ballast Nedam, Heijmans, Fluor en 3i)
  • Contractvorm: dbfm, met 20 jaar onderhoud
  • Contractwaarde: 850 miljoen euro
  • Start bouw: september 2015
  • Geplande oplevering: 2020

 

Reageer op dit artikel