nieuws

VolkerWessels grijpt naast verdiepte A9 (SAA5): drie partijen naar finale

infra Premium 15108

VolkerWessels grijpt naast verdiepte A9 (SAA5): drie partijen naar finale

De combinatie van VolkerInfra en Boskalis valt af in de race om SAA5, de verdiepte A9 tussen Badhoevedorp en Holendrecht. Drie combinaties gaan de eindstrijd aan en de finale winnaar is pas volgende zomer bekend.

Dat heeft de projectorganisatie bekend gemaakt. De afvallende partij heeft overigens nog tot 13 september de tijd om bezwaar te maken tegen de beslissing. “Het is best jammer om een goede kandidaat te moeten laten gaan.

Zes partijen begonnen aan de race

Want in deze fase van de selectie zijn alleen nog maar geschikte aanbieders over. Helaas kan in een tender maar 1 partij winnen, dus er zullen komend jaar nog twee partijen afvallen”, licht projectdirecteur Hans Ruijter van Rijkswaterstaat de beslissing toe. “Het is wat dat betreft net de finale voor The Voice: slechte kandidaten zijn er niet.”

Nog drie over

Voor dit dbfm-contract waren aanvankelijk zes partijen in de race. Al eerder trok de combinatie van BAM, Van Oord en TBI zich terug en nog een stadium eerder besloot Sacyr af te haken. De finalisten zijn in alfabetische volgorde:  Nummer 1 Ballast Nedam en Fluor, nummer 2 Dura Vermeer, Besix, Hochtief John Laing en nummer 3 Macquarie en Siemens.

Het project staat voor ruim 700 miljoen euro op de begroting van Rijkswaterstaat. Met de 63 kilometer tussen Schiphol-Amsterdam-Almere is in totaal ruim 5 miljard euro gemoeid. De A9 krijgt tussen de knooppunten Badhoevedorp en Holendrecht – “kortweg BaHo”  – vier in plaats van drie rijstroken. De projectdirecteur voorspelde al eens dat dit project net zo ingewikkeld wordt als de Gaasperdammertunnel, die Ballast Nedam en Heijmans bouwen.

Drie overkappingen

Er worden op veel plaatsen nieuwe geluidschermen geplaatst en de weg krijgt stil asfalt. Ook wordt de weg bij Amstelveen over een lengte van 1,3 km verdiept aangelegd, met drie overkappingen. Ooit werd het plan uitgewerkt met een complete tunnel, maar het lukte gemeente Amstelveen niet daar genoeg budget voor bij elkaar te krijgen.

Deze laatste fase van de dialoog is cruciaal en intensief. Daarin gaan de partijen aan de slag met ontwerpateliers en worden risico’s doorgesproken. Ook zal een prijs moeten worden neergelegd. De verwachting is dat volgende zomer bekend is wie de opdracht binnensleept.

Reageer op dit artikel