nieuws

Een tijdelijke brug die voor de verandering wél open en dicht kan

infra 2143

Een tijdelijke brug die voor de verandering wél open en dicht kan
DCIM100MEDIADJI_0023.JPG

Om hinder te voorkomen tijdens de vervanging van een brug in de N246 bouwden Dura Vermeer, Spie en Janson een tijdelijke brug die gewoon open en dicht kan voor de scheepvaart. De bouwers gaan de ongebalanceerde brug, die met zware cilinders omhoog wordt gedrukt, vaker inzetten bij renovaties.

De tijdelijke brug heeft, net als de Beatrixbrug die nu wordt vervangen, één rijstrook per rijrichting en een vrijliggend fietspad. Hij is voorgemonteerd op een terrein in de buurt en daarna met een drijvende bok ingevaren en ingehesen op zijn plek nabij Westknollendam. Daarna zijn alle technische installaties aangebracht, inclusief het bewegingswerk, camera’s en afsluitbomen.

Foto’s: Dura Vermeer, Spie, Janson

Tijdelijke bruggen worden natuurlijk vaker ingezet bij renovaties of vervangingen , aldus omgevingsmanager Lummieke IJmker van Dura Vermeer. Bijna altijd gaat het om vaste exemplaren waardoor de scheepvaart een tijd is gestremd en moet omvaren. Dat was hier ongewenst. Minimale hinder voor het verkeer was een criterium dat zwaar woog in de selectie van de aannemer bij de reconstructie van de N246.

Makkelijk verbreden of verlengen dankzij modulaire opbouw

De brug heeft geen contragewicht, maar wordt door twee zware cilinders geopend en gesloten. Dat krachtenspel maakt de constructie volgens IJmker extra gecompliceerd. Bij ontwerp en bouw is daarnaast veel aandacht besteed aan een modulaire opbouw. Daardoor kan de brug gemakkelijk verlengd of verbreed worden. Dat maakt hem gemakkelijker inzetbaar voor andere plekken. Na de vervanging van de Beatrixbrug wil de provincie hem ook inzetten bij de verderop gelegen Kogerpolderbrug die binnen hetzelfde project wordt vervangen.

De provincie Noord-Holland voert groot onderhoud uit aan de N246 en de N244, van Wormerveer tot Alkmaar. Van de gelegenheid wordt gebruik gemaakt om meteen de verkeersveiligheid en de doorstroming te verbeteren. Zo wordt een nieuwe rotonde aangelegd en komen er nieuwe afslagen en fietsoversteekplaatsen. De twee nieuwe bruggen worden als alles goed gaat in april en oktober 2019 in gebruik genomen. Het hele project zou eind 2019 moeten worden afgerond.

Vaker inzetten op andere projecten

Dura Vermeer ontwierp en realiseerde de onderbouw van de brug. Spie ontwikkelde de besturing, en de aandrijving van de brug en leverde zaken als de seinen en afsluitbomen. Janson Bridging tekende voor het innovatieve ontwerp en de realisatie van de bovenbouw. De tijdelijke bruggenspecialist uit Brabant is eigenaar van de brug en hoopt hem na afronding van het project in Noord-Holland ook op andere projecten in te kunnen zetten.

 

Reageer op dit artikel