nieuws

Pilots van Rijkswaterstaat en BAM op A2 en N401: Asfalt beplakt met zonnecellen

infra Premium 1421

BAM Infra gaat samen met Wattway en Rijkswaterstaat zonnecellen op asfalt plakken. Er ligt al een stuk op de N401 en nu wordt ook de vluchtstrook langs A2 beplakt. De vinding lijkt vooral geschikt voor rijbanen op N-wegen, maar minder voor snelwegen.

Pilots van Rijkswaterstaat en BAM op A2 en N401: Asfalt beplakt met zonnecellen

Met Parijs en het Klimaatakkoord in het achterhoofd worden nieuwe manieren gezocht om duurzaamheid ook op snelwegen te introduceren of slim te combineren. Rijkswaterstaat zoekt naar manieren om de rijkswegen te benutten voor het opwekken van energie. De 20 miljoen m3 asfalt lijkt een onbenut potentieel voor zonneparken die in theorie genoeg energie kan opwekken voor 400.000 huishoudens.

Zonder freezen

BAM Infra test samen met de wegbeheerder of ook het wegdek hiervoor in aanmerking komt. Daarvoor is een lichtdoorlatende deklaag van kunsthars en polymeer ontwikkeld die zonder freezen op het asfalt kan worden aangebracht.

Afgelopen week is het materiaal op de vluchtstrook langs de A2 geplakt. Sinds mei dit jaar ligt er al een proefvlak op het rijdek van de N401 bij Kockengen.

Veel geluid bij hoge snelheden

De eerste indruk is dat vooral de rijbanen van N-wegen geschikt zijn voor pv-cellen. Snelwegen lijken minder geschikt omdat met hoge snelheden relatief veel geluid wordt geproduceerd  vergelijking met zoab. Daarnaast is de afvoer van regenwater op meerbaanswegen ongunstig voor de panelen.

Mochten de pilots een succes blijken, dan zijn de berijdbare zonnepanelen over 5 tot 10 jaar wellicht op grote schaal uit te rollen.

Reageer op dit artikel