nieuws

Ultieme test voor ‘terugstuur-zoab-rand’: duimen voor de aannemers  

infra Premium 762

Ultieme test voor ‘terugstuur-zoab-rand’: duimen voor de aannemers  

Komend weekend test TNO de 4 innovatieve zoab-randen op de A58 ter hoogte van Etten-Leur. Dat wordt nagelbijten voor de combinatie Freesmij/Esha Infra Solutions, BAM, Heijmans en KWS Infra. De nieuwe randen maken terugsturen makkelijker als een wiel in de berm komt.

De rand maakt de overgang en het hoogteverschil tussen zoab en de middenberm soepeler en moet een veilige oplossing worden voor plekken waar niet veel ruimte is naast het asfalt. Met de innovatie moet het makkelijker zijn om het asfalt weer op te sturen als een voertuig met 1 of 2 wielen langs de weg terechtkomt.

Centimeters dikker

Zoab is 25 mm dikker en dubbele zoab 45 mm dikker dan de berm ernaast. Een geleidelijke overgang is veiliger en daarom wordt bij genoeg ruimte de rand met tredes van 20 centimeter afgebouwd. Maar soms is die ruimte er niet en daar is deze innovatie voor bedacht.

TNO test

Zondag is de ultieme test. TNO test het gedrag van het voertuig bij het af- en weer terugrijden op de weg. Ook worden er testen uitgevoerd om de belastbaarheid van de rand te beoordelen en volgt onderzoek naar het vermogen om water af te voeren. De resultaten van deze constructies worden vergeleken met een standaard tweelaags zoab-constructie in een referentievak dat is aangelegd door Boskalis.

Prijsvraag

Als die proeven goed werken, komt de innovatie op de lijst van gevalideerde producten van Rijkswaterstaat en mogen vaker in de praktijk worden toegepast.

Rijkswaterstaat heeft vorig jaar marktpartijen uitgedaagd via een prijsvraag om  ideeën te ontwikkelen voor een veilige (tweelaags) zoab-randconstructie. De prijsvraag leverde 10 inzendingen op waaruit 4 winnende ontwerpen zijn gekozen. Daarbij is gezocht naar een oplossing die werkt bij zowel de aanleg van nieuwe wegen als bij vervanging op een bestaande trajecten.

Reageer op dit artikel