nieuws

Tunnel A16 gegarandeerd energieneutraal: Contract rond met Besix, Dura Vermeer, Van Oord en TBI

infra Premium 4875

Tunnel A16 gegarandeerd energieneutraal: Contract rond met Besix, Dura Vermeer, Van Oord en TBI

De landtunnel A16 wordt gegarandeerd de eerste energieneutrale Rijkstunnel van Nederland. De combinatie van Besix, Dura Vermeer, Van Oord, TBI, John Laing en Rebel hebben hun handtekening gezet onder het dbfm-contract. Een mega-project dat voor bijna 1 miljard euro op de begroting staat. De voorbereiding is al begonnen, maar de echte uitvoering begint pas volgend jaar.

De nieuwe A16 wordt een snelweg tussen de A13 bij Rotterdam Airport en het  Terbregseplein (A13/A16). De 11 km lange weg is is allerminst onomstreden. Onder meer de Natuur- en Milieufederatie Zuid-Holland, Stichting Natuurbescherming Vlinderstrik, Vereniging Natuurmonumenten en bewonersorganisaties probeerden via een gang naar de rechter de aanleg tegen te houden. Dat lukte niet. Het project werd in maart gegund, maar komt nu in de uitvoeringsfase.

Ondertekening van het dbfm-contract afgelopen woensdag.

Michèle Blom, Directeur Generaal bij Rijkswaterstaat: “In het bijzonder ben ik verguld met het feit dat deze nieuwe rijksweg energieneutraal wordt, inclusief de half verdiepte tunnel door het Lage Bergse Bos. Dat past precies bij ambities en doelen die Rijkswaterstaat nastreeft als het gaat om duurzaamheid.”

De contractwaarde is nog altijd niet bekend gemaakt, maar het project staat voor bijna 1 miljard euro op de begroting van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De zogenoemde ‘financial close’ is nog niet afgerond.

Rijkswaterstaat heeft de plannen van de marktpartijen onder andere beoordeeld op de criteria ‘duurzaamheid’, ‘risicobeheersing’ en ‘beperken bouwhinder’.

Trots

Pieter van Oord van De Groene Boog streeft naar passie: “De bedrijven achter De Groene Boog hebben allemaal een stevige verankering in de regio Rotterdam. We gaan ons best doen om de komende jaren de stakeholders, de omgeving en de projectteams allemaal trots te laten worden op de A16 Rotterdam. Wij laten ons hierbij inspireren door innovatie, duurzaamheid en een goede inpassing”.

De Groene Boog is verantwoordelijk voor zowel het ontwerp, de bouw als de financiering van het project en verzorgt na de realisatie 20 jaar het beheer en onderhoud.De vier bouwers dragen elk voor 25 procent het risico en ook John Laing en Rebel participeren in het consortium.

Het ontwerp van de weg is energieneutraal en houdt rekening met een optimale inpassing in het landschap. Zo wordt gebruik gemaakt van extra stil asfalt, geluidschermen en grondwallen. Ter hoogte van het Lage Bergse Bos ligt de A16 Rotterdam in een half verdiepte landtunnel. De aanleg buiten begint volgend jaar. In 2024 gaat de weg open voor verkeer.


Belangrijke onderdelen van de nieuwe A16:

  • De nieuwe verbinding tussen de A13 en de A16, de A16 Rotterdam
    • Een nieuw knooppunt Zestienhoven
    • Een half verdiepte landtunnel van circa 2100 meter in het Lage Bergse Bos
    • Aansluiten van de tunnel op de verkeerscentrale te Rhoon
    • Drie spoorkruisingen t.p.v. de Hogesnelheidslijn Zuid (HSL-zuid), de Randstadrail en de spoorlijn Rotterdam-Utrecht
    • Uitbreiding van knooppunt Terbregseplein
    • Enkele kunstwerken voor kruisende infrastructuur

Vijf combinaties in de tender

  • Winnaar: De Groene Boog (Besix, Dura Vermeer, Van Oord, TBI, John Laing, Rebel)
  • De nieuwe zestien (BAM, Boskalis, VolkerWessel)
  • Connect Rotterdam (Sacyr, Strukton)
  • Ballast Nedam, Macquarie, Strabag
  • Noord Plus (Heijmans, Fluor, Hochtief)

Lees meer over de A16 en andere grote projecten

Omstreden tunnel A16 gegund

Verplicht tegelen in nieuwe tunnel A16

Noord Plus en Ballast vissen achter net

Buitenlandse bouwer niet sneaky via achterdeur

Wie wil er nog een groot project?

Reageer op dit artikel