nieuws

“Naar Schiphol pak je voortaan gewoon de speed-bike”

infra Premium 1922

“Naar Schiphol pak je voortaan gewoon de speed-bike”

Een fietssnelweg tussen Hoofddorp en de Zuidas kan het autoverkeer rond Schiphol flink terugdringen, denkt een groep bedrijven rond BAM Infra. Voor  een schamele 5 miljoen euro kan het aantal autobewegingen rond de luchthaven komend jaar al met 5000 per dag worden teruggedrongen.

BAM, HaskoningDHV, Gazelle, Bycs en Mijksenaar lanceerden hun plan donderdag zonder dat iemand erom had gevraagd.  Ze hopen dat lokale politici, Schiphol en andere partijen het zogeheten unsolicitated proposal oppikken en het samen met hen willen realiseren.  Directeur Marinus Schimmel van BAM Infra constateert verheugd dat de timing goed is. “Het nieuwe Amsterdamse stadsbestuur heeft juist bekend gemaakt dat het 10.000 parkeerplaatsen minder wil in de stad en dat het parkeertarief flink wordt opgeschroefd. Meer vervoer tussen Schiphol en de stad per fiets, sluit daar naadloos op aan.”

Volgens Schimmel is de investering voor de fietssnelweg gering, terwijl het effect volgens de berekeningen enorm is. “In de Infra-wereld waarin wij actief zijn kun je voor 5 miljoen meestal niet zoveel doen. Een paar meter spoor- of snelweg aanleggen hooguit. Terwijl 5.000 minder autobewegingen rond de luchthaven echt heel veel is. Dat merk je echt als gebruiker, de afhandeling van het autoverkeer verloopt dan een stuk vlotter.”

 

 

Dat Schimmel in het eerste jaar met vijf miljoen euro toe kan komt omdat tachtig procent van de fietspaden tussen Hoofddorp, Schiphol en de Zuidas al voldoet aan de eisen voor fietspaden voor speedbikes.  Op sommige plekken moet het bestaande fietspad worden verbreed tot 4,5 meter, hier en daar moeten bochten flauwer worden gelegd, de bewegwijzering verbeterd en de verlichting aangepast. Dat is allemaal nodig omdat de speed-pedelecs waarop het plan is gebaseerd  met snelheden tot 45 kilometer over het fietspad razen.

In 25 minuten op de zuidas

Volgens Schimmel zal het niet zo lastig zijn om een aantal van de 60.000 mensen die op Schiphol werken te verleiden niet in de auto te stappen maar te kiezen voor een speedbike. “Zo aantrekkelijk is het immers niet om elke dag ’s ochtends en ’s middags in de file te staan. Een afstand van 20 tot 25 kilometer  overbrug je met een speedbik in een dik half uur. En vergis je niet he, het lopen naar de parkeerplek bij Schiphol en het rijden over de uitvalswegen invoegen in het drukke verkeer kost tijd. Het duurt zomaar 25 minuten voor je op de snelweg in de file kunt aansluiten.  Met die speedbik sta je in die tijd als op de Zuidas of bij je huis in Hoofddorp. Want die speedpedelec pik je gewoon op voor het luchthavengebouw. ”

Fly + Bike

Op iets langere termijn hopen de initiatiefnemers ook toeristen te verleiden om een speedbike te pakken. Via het concept Fly + Bike kunnen ze de fiets al reserveren wanneer ze hun vliegticket boeken. De koffer wordt door een samenwerkende koeriersdienst naar het hotel gebracht, zodat de mensen meteen naar het Rijksmuseum kunnen, de Keukenhof of waar dan ook. En daar zijn ze nog sneller ook dan wanneer ze de auto zouden pakken.

De fietsen van partner Gazelle worden uitgerust met intelligentie waarmee ze kunnen navigeren, zorgen dat de batterij op tijd is opgeladen en dat ze op tijd worden vrijgegeven.  Omdat ze permanent zijn verbonden met internet is altijd te achterhalen waar ze zich bevinden en wat er aan mankeert in geval van pech.  Zo kunnen hulpdiensten snel ter plekke zijn.  Schimmel: ” Het is allemaal niet zo heel nieuw wat we voorstellen. Het zijn allemaal bouwsteentjes die wij met dit plan aan elkaar plakken. Er bestaan deelfietsenplannen, er bestaan speedbikes, er bestaan fietssnelwegen, er bestaan fiets-apps er bestaan fietsenstallingen. Zelfs eentje met 3000 plekken die wij vorig jaar hebben opgeleverd op de Zuidas. Wij knopen al die bouwstenen aan elkaar en zo met een bescheiden investering een groot resultaat bereiken. En je kan het concept stapsgewijs uitbouwen. Gewoon door te kijken wat wel en wat niet werkt.”

 

Reageer op dit artikel