nieuws

Dronebeelden | BAM schuift busbrug station Zwolle op z’n plek

infra Premium 2881

Dronebeelden | BAM schuift busbrug station Zwolle op z’n plek

Dit Pinksterweekend hebben BAM Infra, Sarens en Victor Buyck in opdracht van ProRail de Zwolse busbrug over het spoor naar zijn definitieve plek gereden. De kolossale S-vormige megaconstructie weegt ruim 1000 ton en is 110 meter lang. 

Inmiddels rijden de eerste treinen onder de constructie heen. Het busstation van Zwolle verhuist van de centrumkant naar de zuidkant van het station (bij de Hanzelaan). Treinreizigers komen snel via de nieuwe reizigerstunnel bij de bushaltes.

In de nacht van zaterdag 19 op zondag 20 mei hebben werknemers van BAM Infra, ProRail, Sarens en Victor Buyck de Zwolse busbrug op zijn definitieve plek gemanoeuvreerd. De nooit eerder vertoonde ‘inrijdoperatie’ met de kolossale S-vormige megaconstructie verliep minutieus en geheel volgens planning. Maandagochtend kreeg het treinverkeer weer vrij baan.

De S-constructie werd op rolletjes verschoven. Een megaklus. Beeld: ProRail

Zeven meter boven spoor

Voor de bussen bouwt ProRail in opdracht van de gemeente Zwolle een ‘busbrug’ die op 7 meter hoogte over het spoor gaat. Deze brug is alléén voor busverkeer, van het busstation naar de kruising Rieteweg/Veerallee/Willemskade. Dagelijks zullen zo’n 1200 bussen gebruik maken van de nieuwe verbinding.

In de eerste helft van 2017 is de aanleg van de nieuwe busbrug begonnen. Naar verwachting is de brug in januari 2019 klaar.


Feiten & cijfers

  • Totale lengte bus tracé: 433 meter
  • brugconstructie: 245,5 meter (deels staal en deels beton) op 2 landhoofden en 4 betonnen pijlers
  • Vrije overspanning (over spoor): 80,55 meter
  • Onderkant brug krijgt houten bekleding. In aluminium rand brug wordt rijbaanverlichting geïntegreerd
  • Dagelijks: ca. 1200 bussen over de brug

Reageer op dit artikel