nieuws

Van Gelder bouwt Coolsingel om tot groene wandelboulevard

infra Premium 2542

Van Gelder bouwt Coolsingel om tot groene wandelboulevard

De Coolsingel wordt in 14 fases omgebouwd tot groene wandelboulevard. Van Gelder kreeg de klus waar Rotterdam ruim  58 miljoen euro voor uit trekt en gaat de verkeersader dwars door Rotterdam vanaf vandaag compleet herinrichten.

Belangrijkste verandering is dat er nog maar twee rijstroken overblijven. De ruimte die daardoor vrijkomt, wordt gevuld met grote bomen, bankjes, een breed fietspad, wandelgebied, miniparkjes en natuurstenen bestrating.

Platanen langs de trambaan

De Coolsingel loopt dwars door het centrum van Rotterdam, maar voorjaar 2021 moet de bekendste weg van de stad een groene boulevard zijn. In totaal worden 77 platanen langs de trambaan geplaatst, nadat eerst 28 bomen zijn gekapt en 11 bomen zijn verplant. Op de nieuwe Coolsingel komen 38 extra bomen.

Tot nu toe was het door het vele verkeer soms lastig oversteken en werd de Koopgoot verdiept aangelegd. De weg vormt een barrière tussen de twee delen van het centrum. In de nieuwe situatie komen er elf plaatsen waar kan worden overgestoken.

Coolsingel wordt autoluw en houdt 2 rijstroken over. illustraties: Rotterdam/West 8 urban design & landscape architecture

De nieuwe inrichting loopt vanaf het Hofplein tot aan het populaire uitgaansgebied op de Witte de Withstraat. De trams blijven wel rijden over De Coolsingel.

Alles onder de grond moet eerst klaar

De dag na de Marathon Rotterdam beginnen 9 april de eerste werkzaamheden. De tramsporen zijn al aangepast en de RET bereidt nu de aanpassing van het metrostation Stadhuis voor. De nooduitgangen worden aangepast aan de nieuwe veiligheidsnormen. Tegelijk wordt nu het wegdeel aangepakt.

De drukke omgeving maakt het een lastig project, ervaart projectleider Peter Dekker van Van Gelder. Omdat er gewerkt wordt met natuursteen is de voorbereiding en fasering extra belangrijk. Alles onder de grond (kabels en leidingen) moet klaar zijn voordat het natuursteen gelegd wordt, omdat het minder mooi wordt als het er weer uitgehaald en teruggelegd moet worden.

Bouw stap voor stap: 14 fases

Om de overlast te beperken wordt de herinrichting in 14 fases opgeknipt. Van Gelder begint maandag aan de Oostkant van de Coolsingel (C&A-WTC-Stadhuis). Nadat de Maastunnel klaar is volgt weer een nieuwe fase. Dit deelproject duurt tot maart 2021 en ligt aan de Westkant van de Coolsingel (Bijenkorf-Lijnbaan-Hilton).

Rotterdam is niet eerste stad waar auto’s minder ruimte krijgen in het centrum. Zo is Delft volledig autoluw en hebben fietsers rond het station eigen brede paden gekregen. Utrecht en Den Haag werken ook aan een groen en autoarm centrum. In steden als Tilburg en Eindhoven kregen voetgangers en fietsers al eerder meer ruimte.


Project herinrichting Coolsingel

  • Opdrachtgever: Rotterdam
  • Opdrachtnemer: Van Gelder
  • Contractsom: 13 miljoen
  • Contractvorm: bestek, volgens UAV
  • Projectsom: 58,1 miljoen
  • Begin bouw: april 2018
  • Oplevering: medio 2021

Reageer op dit artikel