nieuws

Doop kraanschip op LNG is startpunt voor verduurzaming vloot Van Oord

infra Premium 982

Doop kraanschip op LNG is startpunt voor verduurzaming vloot Van Oord

Met een eerste schip dat volledig draait op LNG trapt van Oord het lustrumjaar af voor haar 150ste verjaardag. De baggeraar is van plan meer zuinige en schone schepen in de vaart te nemen.

Het kraanschip is genoemd naar de plaats waar 150 jaar terug Govert van Oord met baggeren begon: Werkendam. Daar ligt de bakermat van de firma die inmiddels is uitgegroeid tot een van de grootste baggeraars van de wereld. De Werkendam is gebouwd op de werf van Neptune in het nabijgelegen Hardinxveld-Giessendam.Het schip van  68 meter bij 11 meter vaart volledig op LNG en heeft alleen gasolie aan boord als back-up.

Veertien dagen varen zonder tanken

Met een opslagtank op het achterdek kan de Werkendam genoeg LNG  opslaan om veertien dagen te varen en te opereren zonder bij te tanken. Ten opzichte van een diesel-aangedreven schip stoot de Werkendam ruim 80% minder fijnstof uit en 70% minder stikstof. Bovendien wordt er een CO2-reductie geboekt van 25%. Van Oord gaat het kraanschip vooral inzetten op Nederlandse projecten van dochteronderneming Paans. De eerste klus bestaat uit baggeren en het aanbrengen van een oeverbescherming in de Rotterdamse Europahaven.

De Werkendam is het eerste kraanschip ter wereld dat draait op LNG.  Concurrent Deme nam een half jaar terug al een sleephopperzuiger in gebruik die volledig op LNG vaart. De Europese Unie stimuleert de overschakeling van de scheepvaart op schonere brandstoffen en leverde een subsidie voor de bouw van de Werkendam. De VN-organisatie voor internationale scheepvaart kwam vorige week ook eindelijk tot afspraken over het terugdringen van de uitstoot van broeikasgas door de sector. Het doel is om in 2050 minimaal 50% minder broeikasgas te produceren dan in 2008.  Bij het akkoord van Parijs lukte het nog niet om ook afspraken te maken voor de internationale scheepvaart.

Zuinige kraan dankzij ultracaps

Behalve de voortstuwing op LNG heeft De Werkendam meer duurzame innovaties aan boord. Zo is de elektrische kraan  uitgevoerd met zogeheten ultracaps. Daarmee wint hij energie terug bij bijvoorbeeld het laten vieren van een last.

Reageer op dit artikel