nieuws

Beton Gaaperdammertunnel misschien niet brandproof

infra Premium 5046

Beton Gaaperdammertunnel misschien niet brandproof

Is het beton in de gloednieuwe Gaasperdammertunnel bestand tegen een fikse brand. Zonder duidelijkheid over het instortingsgevaar is onzeker of de tunnel straks wel open mag. “We willen graag weten waar we aan toe zijn. De tijd begint te dringen.”

Projectdirecteur Hans Ruijter van Rijkswaterstaat wacht met smart op de uitkomsten van de lopende brandonderzoeken: “Eigenlijk is het betonwerk al lang en breed klaar. Als we nog extra maatregelen moeten treffen, willen we dat snel weten.”

De ruwbouw is klaar, maar aan de installaties wordt nog gewerkt

Verontrustende brandproeven

Vorig jaar zorgde brandproeven voor veel commotie in tunnelland. Bij hoge temperaturen (groter dan 200 MW) bleek het beton van recent opgeleverde tunnels veel sneller af te spatten, maar ook nieuwe tunnels horen bij de risicogroep. De eis is dat de constructie van landtunnels bij een felle brand nog minimaal een uur overeind blijft en bij watertunnels twee uur.

Door het onverwacht snelle instortingsgevaar werden voor 4 recent opgeleverde tunnels meteen extra maatregelen getroffen. Paniek werd voorkomen, maar sindsdien wordt op de achtergrond hard gewerkt aan nieuwe brandproeven.

Met smart wachten op de uitkomst

Pas begin deze maand heeft adviesbureau Effectis de eerste brandtesten uitgevoerd in de Koning Willem-Alexandertunnel in Maastricht. Daarna volgen ook nog testen met de hitte-oven bij de Tweede Coentunnel, A4 Schiedam en Twentsetunnel. Experimenten die voorlopig nog lang niet zijn afgerond, maar waar veel partijen met smart op wachten. De tijdsnood is het grootste bij projecten in aanbouw, zoals de Gaaperdammertunnel.

Veel beton, heel veel beton

Bij de langste landtunnel van Nederland is zoveel beton gebruikt dat jarenlang een eigen centrale op de bouwplaats stond te draaien. Voor de vijf tunnelbuizen naast elkaar over een lengte van 3 kilometer is veel beton gebruikt, heel veel beton. Om precies te zijn 272.000 m3 voor de tunnel en nog eens 50.000m3 voor de heipalen.

De tunnel moet in 2020 open, maar kan dat ook?

Alle betonnen constructies zijn volgens de projectmanager van bouwer IXAS keurig volgens de eisen uitgevoerd. Als er extra maatregelen nodig zijn zoals extra hittewerende bekleding, kan Rijkswaterstaat een flinke rekening verwachten voor het meerwerk. Ook is dan nog spannend of de geplande opleveringsdatum in 2020 wordt gehaald.

 

 

 


Project Gaaspertunnel (SAA3)

  • 3 km lang, 73 meter breed
  • In totaal is 322.000 m3 beton gestort
  • 1.900 damwanden, 10.000 heipalen
  • Opdrachtgever: Rijkswaterstaat
  • Opdrachtnemer: IXAS (Ballast Nedam, Heijmans, Fluor en 3i)
  • Contractvorm: dbfm, met 20 jaar onderhoud
  • Contractwaarde: 850 miljoen euro
  • Start bouw: september 2015
  • Geplande oplevering: 2020

Reageer op dit artikel