nieuws

75.000 betonblokken nodig voor versterking Afsluitdijk: “Ze grijpen als dakpannen in elkaar”

infra 8429

75.000 betonblokken nodig voor versterking Afsluitdijk: “Ze grijpen als dakpannen in elkaar”

De Afsluitdijk krijgt een nieuw ‘jasje’, opgebouwd uit betonblokken van 6500 kilo per stuk. De variant van het X-blok grijpt als een dakpan in het volgende blok. Een gloednieuwe volautomatische fabriek in Harlingen gaat er honderd per dag produceren.

Rijkswaterstaat maakte maandag bij de presentatie van de plannen bekend dat in totaal 75.000 van deze speciaal ontworpen ‘Levvel-blokken’ nodig zijn. De betonnen blokken komen over de huidige basaltblokken heen en maken de dam een stuk hoger en robuuster. Ze worden met speciaal ontwikkeld materieel vervoerd en geplaatst en zijn allemaal voorzien van een eigen chip voor observatie en onderhoud.

De levvel-blokken komen bovenop de bestaande ballastblokken.

Om de hinder op de A7 te beperken worden alle blokken vanaf het water geplaatst. De Blokbuster die werd gebruikt bij de aanleg van de Maasvlakte II wordt omgebouwd en krijgt een nieuw leven als Titan. En de speciale hydraulische kraan Ballerina – uitgevoerd met twee sets rupsbanden – zal de blokken op zijn plek zetten.

“De levvel-blokken zorgen voor een strakke uitstraling. Het is een variant van het X-blok dat we al vaker hebben toegepast. Maar dit blok heeft wel een andere vorm en grijpt als een dakpan in het volgende blok. We hebben het ontwerp op schaal getest in Utrecht en Duitsland om aan te tonen dat het ook echt werkt”, licht Carlos Mollet namens van Van Oord toe. Een storm met 2,5 keer de vereiste snelheden werd met glans weerstaan.

De blokken worden 1,13 meter hoog, 2,3 meter breed en 2,8 meter diep en wegen per stuk 6500 kilo. De blokken zijn gemaakt van massief beton, zonder wapening met hier en daar een gat. De verwachting is dat dieren en planten daar op termijn gebruik van gaan maken. Buiten bij het nieuwe informatiecentrum ligt al 1 exemplaar in de zon te blinken. Daar komen vanaf 2019 nog 74.999 exemplaren bij.

800 tot 900 vakmensen nodig

Op het hoogtepunt van de bouw zullen 800 tot 900 mensen op zes verschillende plekken aan de dijk werken. BAM-directeur Carlo Kuiper verwacht tijdens de uitvoering geen problemen door te weinig vakmensen. “De markt is krap. Dat weten we.” Wel gaat het bouwconsortium inzetten op veilig werken. “Dat wordt toprisico nummer 1 en we gaan er alles aan doen om de risico’s voor mensen tet een minimum te beperken.” De aandacht voor veiligheid zal vergelijkbaar zijn zoals bij de Sluiskiltunnel verwacht Kuiper.

De 800 tot 900 vakmensen zijn er nog altijd een stuk minder dan de 5000 arbeiders die de oorspronkelijke Afsluitdijk met de hand bouwden. De 32 lange Afsluitdijk, die in 1932 werd voltooid, is na 85 jaar dringend toe aan versterking. De dijk werd al ruim 10 jaar geleden afgekeurd en moet in de toekomst ook bestand zijn tegen heftige stormen. De oude dijk blijft bij de verbouwing intact, maar wordt op veel plekken 2 meter hoger.

Windmolens mochten niet, dus komt er een zonnepark bij Den Oever

Behalve de innovatieve dijkbekleding komt er meer, vertelde projectmanager Joost van de Beek bij de presentatie in Kornwerderzand (Friesland). “Bij Den Oever, komt er meer capaciteit om water af te voeren. Er komen extra spuisluizen waarmee bij eb op de Waddenzee het water kan wegstromen. Ook worden er enorme pompen ingebouwd. Die kunnen straks maar liefst 235.000 liter per seconde verwerken. De energie voor de pompen wordt ter plekke opgewekt met zonnepanelen.” Het zonnepark van 1,2 hectare bij de afrit in Den Oever levert genoeg energie om het hele contract draaiende te houden.

Centrale haalt energie uit het contact van het zoete IJsselmeerwater met het zoute water van de Waddenzee

Andere zaken die worden ‘meegenomen’, zijn een vismigratierivier zodat vissen makkelijker natuurlijke leef- en paaigebieden kunnen bereiken. Met daarbij een centrale die energie haalt uit het contact van het zoete IJsselmeerwater met het zoute water van de Waddenzee. Ook een fiets- en wandelpad over de hele dijk en uitkijkpunten maakt deel uit van de plannen.

Het 927 miljoen euro kostende project moet in 2022 klaar zijn. De uitvoering en eerste 25 jaar van onderhoud zijn in handen van het consortium Levvel, met daarin BAM, Van Oord en Rebel. Het bouwconsortium heeft afgelopen vrijdag het renovatie-contract getekend voor een bedrag van 550 miljoen euro. De complete bouw destijds kostte 120 miljoen gulden.

Het winnende ontwerp van Levvel.


Project Afsluitdijk

  • Opdrachtgever: Rijkswaterstaat
  • Opdrachtnemer: Levvel (Van Oord, BAM, Rebel)
  • Contract: dbfm met 25 jaar onderhoud
  • Contractwaarde: 550 miljoen euro (netto contant)
  • Plafondprijs: 630 miljoen euro
  • Projectsom: 927 miljoen euro
  • Op TenderNed: november 2016
  • Gunning: maart 2018
  • tekening contract: april 2018
  • Financial close: zomer 2018
  • Uitvoering: 2018-2022
  • Einde contract: 2047

Wat moet er allemaal gebeuren?

  • Dijk versterken (overslagbestendig) over 32km
  • Versterken 25 spuisluizen: Den Oever en Kornwerderzand
  • Bouw van 2 nieuwe keersluizen: Den Oever en Kornwerderzand
  • Inbouw pompen Den Oever
  • Verzorgingsplaats monument
  • A7 (+kleine verbeteropgave)
  • Coupure vismigratierivier
  • Fietspad Waddenzeezijde 2 trajecten

Doorsnede van nieuwe Afsluitdijk

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels