nieuws

Files nog zelden door wegwerk: Komende jaren nog 1000 km asfalt erbij

infra Premium 1837

Files nog zelden door wegwerk: Komende jaren nog 1000 km asfalt erbij

Te veel auto’s en te weinig asfalt is de grootste boosdoener bij het veroorzaken van files. Tweederde van files wordt veroorzaakt door knelpunten in het wegennet, die stuk voor stuk worden aangepakt. Ondanks een record aantal infraprojecten in uitvoering, wordt 3,6 procent van de files veroorzaakt door wegwerk.

Ondanks meer gereden kilometers hebben automobilisten vorig jaar minder lang in de file gestaan. Weggebruikers reden 71,1 miljard kilometers in 2017 (plus 1,6 procent), maar stonden gemiddeld 1,8 procent minder lang stil in het verkeer.

Muiderberg verdwenen uit filetop

Dat meldt Rijkswaterstaat op basis van cijfers over de filezwaarte vorig jaar. De openstelling van veertien nieuwe weggedeelten helpt de doorstroming vergroten en zorgt voor fikse verschuivingen in de file top 50. Zo is het knooppunt op de A1 bij het knooppunt Muiderberg helemaal uit de filetop verdwenen. Combinatie SAAOne (VolkerWessels, Boskalis, Hochtief, DIF) wist het project drie jaar eerder op te leveren dan gepland.

De nieuwe situatie bij Muiderberg. Foto: Rijkswaterstaat/Rien Moolhuizen

Nu is de eerste plek in de file top 50 voor de A20 bij Rotterdam tussen Crooswijk en het Terbregseplein. Ook hier gaat Rijkswaterstaat aan de slag A16 Rotterdam.  Besix, Dura Vermeer, Van Oord en TBI hebben deze mega-klus met een nieuwe landltunnel net binnengehaald.

Meeste fileleed in de Randstad

Nummer twee is eveneens op de A20 op het gedeelte tussen Nieuwerkerk aan den IJssel en Moordrecht. De A4 tussen Leidschendam en Zoeterwoude-Dorp neemt de derde plaats in. Veinig verrassend is dat de meeste filetop-locaties in de Randstad zijn.

Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) wijst op de effecten van de extra rijstroken die zijn aangelegd: “Het wordt drukker op de wegen, maar met wegverbredingen en verkeersmanagementmaatregelen kunnen we de groei van files dempen.”

Nog 1000 km extra asfalt

Er komen volgens Van Nieuwenhuizen tot 2030 nog minstens 1000 kilometer aan rijstroken bij. Het gaat daarbij niet alleen om verbredingen van bestaande wegen, maar ook om volledige nieuwe wegen. Er wordt op diverse locaties gewerkt, onder andere op A1, A6, A9 en A10, de corridor Schiphol–Amsterdam-Almere en aan de verbreding A27-A1. Het werk aan de weg veroorzaakt 3,6 procent van de files. Vijf jaar geleden was dat nog bijna 6 procent.

In 2017 is een aantal belangrijke tracébesluiten vastgesteld gericht op het oplossen van (toekomstige) bereikbaarheidsknelpunten zoals het gedeelte van de A9 bij Amstelveen op het traject Schiphol Amsterdam Almere en de A15 Ressen–Oudbroeken (VIA15).


Lees meer over files en projecten om ze op te lossen:

3e Publieksrapportage Rijkswegennet 2017

Besix, Dura, Van Oord en TBI leggen A16 aan

Nooit spijt van dbfm

Opleverbonus leidt tot bloedspoed op A1

Uit de oude doos: Wegwerk had 17 procent van de files kunnen zijn:

Meer wegwerk leidt minder files


 

 

 

 

 

Reageer op dit artikel