nieuws

Slechts 1400 euro boete voor schipper die stuw Grave ramde

infra 601

Slechts 1400 euro boete voor schipper die stuw Grave ramde

De schipper die eind 2016 met zijn binnenvaartschip vol benzeen tegen de stuw bij Grave  botste, krijgt wat justitie betreft een boete van 1400 euro. Het Openbaar Ministerie heeft de man uit Slowakije een transactievoorstel gedaan. Als hij daarmee instemt, is de zaak afgedaan.

Het OM vindt dat de schipper de binnenvaartregels heeft overtreden door zijn aankomst bij de sluis niet aan te kondigen via de marifoon. ,,Dit had hij op grond van goed zeemanschap moeten doen.”  Door de aanvaring kwam de scheepvaart op de Maas wekenlang stil te liggen. Van Oord en Volker Infra moesten in allerijl een ingrijpende reparatie uitvoeren van de stuw uit 1929. Niet alleen de stalen jukken, die onder aan een brug hingen, moesten vervangen worden. Ook de betonnen drempel op de bodem was ernstig beschadigd. Die moest worden droog gezet met een damwand kuip. De kosten voor herstel bedroegen in totaal zeker 20 miljoen euro. 

Wachten op onderzoek OVV

De indirecte schade is minstens ook zo groot. Verladersorganisatie EVO schat dat transportbedrijven voor zo’n 15 miljoen euro schade hebben geleden. Veel bedrijven wachten op het officiële onderzoeksrapport van de OVV met het indienen van hun claim. Ook eigenaren van woonboten en schepen op het deel bovenstrooms van de stuw leden voor miljoenen schade. Verzekeraars zijn nog druk bezig met de afhandeling daarvan.

Gezien de schade is de voorgestelde boete van 1400 euro voor de schipper een schijntje. Door mist waren de borden op de oever die waarschuwen voor het naderen van de stuw, op de dag van de aanvaring niet te zien vanaf het schip. Om te navigeren gebruikte de schipper een elektronische kaart, maar het pijltje dat hem naar de sluis had moeten sturen, pal naast de stuw, stond verkeerd om. Het tankschip voer links door een ballenlijn heen en ramde de stuw onder de Thomsonbrug.  Volker Infra en Van Oord leverden de herstelde stuw juli vorig jaar op.

 

 

Reageer op dit artikel