nieuws

300 miljoen extra voor spoorverdubbeling Den Haag Rotterdam

infra 1603

300 miljoen extra voor spoorverdubbeling Den Haag Rotterdam

Het Rijk trekt 300 miljoen euro uit voor volledige spoorverdubbeling tussen Den Haag en Rotterdam. Vanaf 2025 rijdt dan elke vijf minuten een trein.

De belangrijkste verandering is de uitbreiding van twee naar vier sporen tussen Rijswijk en Delft-Zuid. Nu de spoortunnel in Delft geschikt is voor 4 sporen, kan ook de capaciteit op het spoor omhoog. Het traject wordt zo aangepast dat per uur acht intercity’s en zes sprinters per richting kunnen rijden.

Elke 5 minuten een trein

Hierdoor kunnen reizigers op dit traject straks elke 5 minuten een trein nemen. Naast uitbreiding van het spoor, worden ook stations op het traject zo aangepast dat treinen sneller kunnen aankomen en vertrekken. In Rijswijk komt een onderdoorgang ter vervanging van overweg ’t Haantje en op de grens van Rijswijk en Delft wordt de spoorbrug over de Kerstanjewetering vervangen.

Tender in voorbereiding

Ook station Delft Zuid krijgt een nieuw 4-sporig station met een onderdoorgang voor fietsers en voetgangers en ook het spoor tussen Schiedam Centrum en Rotterdam Centraal wordt aangepast zodat treinen sneller kunnen binnenkomen en vertrekken. Ook sluiten we het fabrieksterrein van DSM aan op het nieuwe spoor.

ProRail verwacht nog dit jaar het project te tenderen.  Uitvoering van het project zal plaatsvinden van medio 2019 tot eind 2024.

De aanpak van het spoortraject Den Haag-Rotterdam is onderdeel van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) waarmee de drukste spoortrajecten in Nederland geschikt gemaakt worden voor intensieve benutting. De primeur was voor het traject Amsterdam-Utrecht-Eindhoven waar nu al nu zes in plaats van vier intercity’s per uur per richting rijden.

Reageer op dit artikel