nieuws

Geen klapperende damwanden bij sluis Eefde

infra 2738

Geen klapperende damwanden bij sluis Eefde

TBI zorgt ervoor dat de damwanden bij de nieuwe sluis Eefde zo min mogelijk gaan klapperen. Nog maanden is de bouwcombinatie bezig met het slaan van 2500 meter damwandplanken.

De bouw van een tweede sluiskolk in Eefde is een omvangrijke klus. In de eerste helft van dit jaar is bouwcombinatie Lock to Twente (Mobilis/TBI/Croonwolter&Dros) vooral bezig met het plaatsen van damwanden.  Vorige week is het intrillen begonnen rondom de Kapperallee.

Gelijktijdig begint de bouwer met het verleggen van de waterkeringen om ruimte te maken voor de voorhavens van de tweede sluiskolk. Het heien gaat onvermijdelijk gepaard met trillingen en geluidsoverlast. Daarbij zijn wel diverse maatregelen getroffen om de hinder te beperken. Het was een van de gunningscriteria waarmee emvi-punten waren te scoren in de tenderfase. Er wordt in principe alleen gewerkt van maandag tot en met vrijdag van 07.00 tot 19.00 uur.

Snelle heibewegingen

De damwandplanken, van elk 70 cm breed, zijn in de fabriek per twee aan elkaar geponst. Dit vermindert het klapperen van de planken, waardoor er minder geluid is bij het intrillen. Ook worden de damwandplanken met een lengte tussen de 15 en 27 meter  bij het intrillen zoveel mogelijk geleid en vastgehouden door klemmen waarin hout is geplaatst.

Daarnaast wordt gebruik gemaakt van een hoogfrequent variabel trilblok. Dit betekent dat eerst met snelle heibewegingen de damwand zo ver mogelijk de grond in wordt gebracht. Daarna wordt de frequentie verminderd naar gelang de hardheid van de grond. Ook met deze maatregel wordt geluid en trillingen tegengegaan.

De bouwcombinatie heeft een app (L2T App) ontwikkeld, waarop de werkzaamheden te volgen zijn, maar zijn ook te volgen op Facebook. 

Eefde kleinste van zes sluisprojecten

Eefde is de vierde sluis uit het Sluizenprogramma met zes sluizen. De Zeesluis IJmuiden, Beatrixsluis, sluis Limmel zijn in uitvoering. Ook nummer vijf, de zeesluis Terneuzen is inmiddels gegund, maar dat geldt nog niet voor de Afsluitdijk. Eefde is met een budgetreservering van 83 miljoen euro de kleinste van de zes dbfm-projecten.

Reageer op dit artikel