nieuws

Hefdeur scheefgezakt: Sluis Limmel gestremd (update)

infra 5607

Hefdeur scheefgezakt: Sluis Limmel gestremd (update)

De gloednieuwe stalen hefdeur (180 ton) van sluis Limmel is scheefgezakt. De oorzaak van blijft vooralsnog onduidelijk. De deur wordt maandagavond weer teruggehangen. Rijkswaterstaat en bouwer Besix zijn onaangenaam verrast en hebben de handen vol aan de klus.

De problemen na de aanvaring bij de stuw in Grave zijn nog nauwelijks voorbij of er diende zich  vrijdagmiddag een nieuwe probleem aan: De hefdeur in Limmel hangt scheef en niet zo’n beetje ook. “De deur is vrijdag 12.00 uur langzaam spontaan gaan zakken en hangt gedeeltelijk in het water. De aannemer is druk bezig geweest om de deur weer terug te hangen”, licht de woordvoerder van Rijkswaterstaat-Zuid toe.

Project nog niet opgeleverd

De inschatting van Rijkswaterstaat is dat de stremming tot dinsdagochtend duurt. Enerzijds wordt onderzocht hoe dit heeft kunnen plaatsvinden en anderzijds wordt gewerkt om vaarweg weer zo snel mogelijk open te stellen voor scheepvaart.

Vrijdagmiddag zakte de hefdeur spontaan scheef tot in het water. Foto: Rijkswaterstaat

Een kraanponton en een twee mobiele kranen zijn aangerukt om de deur aan de ophangbalken te hangen. Zondagavond is de deur weer in de hoogwater-positie gehangen. Maandag 16.00 uur wordt de operatie vervolgd om de deur weer in de normale positie te hijsen. Een klus die ongeveer drie uur in beslag gaat nemen, aansluitend zullen allerlei testen worden uitgevoerd.

Deur 54 meter lang

Pikant detail is dat de hefdeur van 54 m lang, 6 m breed en 8 m hoog pas afgelopen november is ingehangen tussen de twee heftorens van 22 meter. Besix is bezig met het opwaarderen van de sluis, maar was al klaar met de deur die afgelopen april in gebruik is genomen. De uitgebreide testfase toen is goed verlopen. Rijkswaterstaat gaat samen met Besix op zoek naar de oorzaak.

De hefdeur is pas november 2016 ingehesen en is sinds april dit jaar officieel in gebruik. Foto: Rijkswaterstaat

Limmel  is het eerste waterwerk dat in 2014 als een dbfm-contract op de markt kwam. Besix is dus ook voor 30 jaar verantwoordelijk voor het onderhoud.

Keersluis Limmel heeft als primaire functie het keren van het water. Zodra op de Maas hoge waterstanden worden gesignaleerd, zorgt de keersluis ervoor dat de hefdeur tijdig zakt en het water tegenhoudt. De keersluis beschermt zo het achterland tegen overstromingen.

 


Sluis Limmel

Opdrachtgever: Rijkswaterstaat
Opdrachtnemer: Besix
Contractvorm: dbfm, met 30 jaar onderhoud
Gereserveerd budget: 60 miljoen
Uitvoering: zomer 2015
Geplande oplevering: 2018


Planning bouw keersluis Limmel

  • Begin augustus 2016 Hoogste punt torens
  • 20, 21 en 22 augustus Invaren en plaatsen nieuwe brug
  • 24 en 25 september Inhangen hefdeur keermiddel
  • Begin 2017 Keermiddel en brug gereed
  • Medio februari 2017 Start sloop oude object (werkzaamheden ’s nachts, tot medio augustus)
  • 2018 Oplevering nieuwe keersluis
Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels