nieuws

Alphen gaat verzakkende wegen te lijf met schuimglas

infra 2838

Alphen gaat verzakkende wegen te lijf met schuimglas

Niet met EPS, niet met geëxpandeerde klei-korrels en ook niet met bims-korrels. Alphen gaat als eerste gemeente in Nederland een verzakte weg ophogen met schuimglas.

Schuimglas wordt gemaakt van ingezameld glas. Het materiaal dat niet geschikt is voor de productie van nieuw glas wordt vermalen tot meel en opgeschuimd in een oven bij temperaturen tot 900 graden Celsius. Na afkoeling blijft een heel licht materiaal over dat zeker vier keer zo licht is als water en veel andere lichte ophoogmaterialen op onderdelen verslaat.  Het is dus niet alleen een technisch slimme oplossing, omdat gebieden gewichtsneutraal worden opgehoogd, maar ook een milieuvriendelijke , meldt de gemeente Alphen trots.

Zakking beperken tot 7 centimeter in 30 jaar

De proef vindt gaat komende weken van start in deelgemeente Hazerswoude-Dorp.  Rondom de Montfoortlaan wordt  ruim 6500 kuub van de schuimbrokjes verwerkt onder de weg. Dat gebeurt in een pakket van zo’n 50 centimeter dikte. Daarmee hoopt de gemeente een antwoord te hebben op de ernstige verzakkingen ter plekke. Terwijl de veengebieden in West-Nederland gemiddeld 15 tot 20 centimeter zakken per 30 jaar noteerde Hazerswoude in dezelfde tijdspanne op sommige plaatsen wel 80 centimeter.  Met het vederlichte schuimglas zou die zakking beperkt moeten blijven tot zo’n 7 centimeter.

Met een soortelijk gewicht van 150 kilo per kuub is schuimglas volgens fabrikant Geocell net zo licht als EPS. De kosten zijn ook vergelijkbaar, afhankelijk van de toepassing. Een groot voordeel is volgens Bart Visscher van de leverancier dat schuimglas minder gevoelig is voor aantasting door muizen en insecten en de inwerking van water. Ook brandstoffen of andere chemicaliën die bij ongelukken soms doorsijpelen tot in de fundering beïnvloeden het materiaal niet.

Uitloging nog in strijd met milieuregels

Helemaal nieuw is de toepassing van schuimglas in Nederland niet, weet Visscher. Bij particuliere opdrachtgevers wordt het wel gebruikt onder opritten, op groene daken en parkeergarages. Maar het voldoet nog niet aan alle eisen uit het Besluit Bodemkwaliteit.  Bij uitloogproeven scoort het iets te hoog op de elementen antimoon en arseeen. Ook na aanpassingen van het productieproces door fabrikant Geocell op verzoek van Alphen.  In Duitsland en Scandinavië wordt het al wel langer onder wegen gebruikt en is de toepassing niet in strijd met milieu-regelgeving.

Alphen omzeilt voor de proef de regeltechnische beperkingen door het materiaal als een directielevering te geven aan de aannemer die komende weken in Hazerswoude aan de slag gaat. De gereconstrueerde weg en het grondwater er omheen worden de komende jaren intensief gemonitord. Het Ingenieursbureau van de gemeente heeft hooggespannen verwachtingen van de proef en hoopt heimelijk ook met schuimglas aan de slag te kunnen rondom Boskoop. Daar is de bodem nog slapper en zakt nog harder.  Het platform Slappe Bodem, waarin 21 gemeenten samenwerken die worstelen met de problematiek, volgt de ontwikkelingen ook op de voet.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels