nieuws

Miljoenenstrop door herbouw Sluis II Wilhelminakanaal

infra Premium 4079

Miljoenenstrop door herbouw Sluis II Wilhelminakanaal

Het Rijk en de regio draaien op voor de miljoenenstrop door ook Sluis II bij het Wilhelminakanaal te herbouwen. Het Brabantse project lag ruim 1 jaar stil nadat werd ontdekt dat het waterpeil met 2,55 meter zou zakken bij de keus voor 1 grote sluis. De herbouw is een van de uitkomsten van MIRT-onderhandelingen vooruitlopend op de behandeling van de infra-begroting vandaag in de Tweede Kamer.

De nieuwe sluis II bij Tilburg wordt opnieuw aanbesteed heeft Rijkswaterstaat bekend gemaakt. Komend voorjaar wordt meer bekend over het ontwerp, de planning en de tender.

Sluis III heeft composietdeuren

Boskalis en Heijmans hebben afgelopen jaren de grote sluis III gebouwd met de grootste composietdeuren ter wereld. November is de sluis opgeleverd. Het werk was al in volle gang toen de misser met het grondwaterpeil werd geconstateerd. Direct werden meerdere onderzoeken uitgevoerd. Op basis van deze onderzoeken, consultatie van externe deskundigen en andere bestuurlijk betrokken partijen, bleek herbouw van ook Sluis II de beste oplossing. Tot die tijd blijft de huidige sluis II in gebruik, maar die is nog niet geschikt voor grotere schepen.

Extra rekening nog onduidelijk

September 2016 werd dit principebesluit al genomen, maar nu is de knoop definitief doorgehakt. Herbouw van Sluis II heeft volgens de betrokken partijen het meeste draagvlak in de omgeving om het Wilhelminakanaal op te waarderen voor grotere schepen (Klasse IV). Afgelopen week hebben het ministerie van IenW, Noord-Brabant en Tilburg afgesproken gezamenlijk voor de meerkosten op te draaien. Hoe hoog die rekening precies uitpakt, is nog niet duidelijk, maar loopt in de tientallen miljoenen euro’s.

Reageer op dit artikel