nieuws

Amsterdam wil meeliften met Zuidasdok voor extra sporen

infra 2475

Amsterdam wil meeliften met Zuidasdok voor extra sporen

Amsterdam geeft de hoogste prioriteit aan een extra vijfde en zesde spoor op Zuid. Snelle uitvoering is mogelijk door mee te liften met het consortium dat nu de Zuidasdok bouwt. “We moeten voorkomen dat mensen voor de auto kiezen en met spoed het openbaar vervoer opschalen.”

De Amsterdamse wethouder heeft daar bij infra-minister Cora van Nieuwenhuizen en staatssecretaris Stientje van Veldhoven op aangedrongen in aanloop naar de behandeling van het MIRT maandag in de Tweede Kamer. Vooruitlopend op de stoelendans rond de infra-miljarden mogen ook de regio’s hun wensenlijstjes op tafel leggen en prioriteiten stellen. Donderdag mocht de regio Amsterdam aanschuiven bij de bewindspersonen. Litjens zet hoog in.

Amsterdam wil 150.000 huizen, maar niet zonder OV

“We willen in Amsterdam de komende jaren 150.000 huizen bouwen, maar niet meer in de valkuil trappen dat mensen dan de eerste tien jaar met de bus moeten. Metro en trams moeten beschikbaar zijn op het moment dat de eerste woningen worden opgeleverd.”

Een vijfde en zesde spoor staat bovenaan het verlanglijstje van Amsterdam

Dat betekent een andere systematiek voor het meerjarenplan van het ministerie (MIRT) beseft ook Litjens. De regio Amsterdam is bereid 1,5 miljard euro op tafel te leggen om infra-projecten voor te financieren en versneld uit te voeren, maar verwacht ook van het Rijk boter bij de vis.

We lopen al mijlenver achterop

“Tegen de tijd dat de vraag naar mobiliteit aantoonbaar is, ben je veel te laat. Kijk naar de miljarden investeringen die Londen en Parijs doen om hun infra op orde te houden, daar lopen we als Randstad mijlenver op achter.”

Naast het vijfde en zesde spoor verdient station Schiphol topprioriteit. “Bij Schiphol vallen bij topdrukte nu al mensen bijna van het perron af. Dan kan je niet jaren wachten om wat te doen. Maar ook de groei van Amsterdam-Zuid is onomstreden. Dat vijfde en zesde spoor zijn bittere noodzaak. We willen daar niet nog meer auto’s, juist minder.”

Meeliften is het simpelste

De simpelste mogelijkheid om die extra sporen snel te realiseren is door een bijbestelling bovenop het lopende contract voor de ondertunneling van de A10 en daar mee te liften met de uitvoering. Iets vergelijkbaar is onlangs gebeurd met de bouw van het spoor op de hefbrug van de A15 Maasvlakte Vaanplein dat extra is gegund is aan A-Lanes.

Met de extra sporen is een bedrag gemoeid van 150 tot 200 miljoen euro dat met meeliften relatief snel kan worden uitgevoerd door de combinatie Fluor, Heijmans en Hochtief. Of dat mag en kan is nog de vraag. “Dan zouden wel hele goede afspraken nodig met de bouwcombinatie. Werken met een open boekhouding bijvoorbeeld om de werkelijke kosten in de hand te houden.”

De eerste stap is om de projectdirecteur Zuidasdok de opdracht te geven om te bekijken of en hoe de extra sporen kunnen worden ingepast. Formeel is nog niets toegezegd, maar Litjens hoopt dat ook de Tweede Kamer de urgentie beseft.

Alle auto’s inpandig wegwerken

Hij vindt dat Amsterdam de plicht heeft om de doelstellingen van Parijs te halen, zowel voor woningbouw als infra. De duizenden nieuwe woningen in Havenstad, Bijlmer en Zeeburg/IJburg worden wat hem betreft zoveel mogelijk gasloos. “Streven moet 100 procent voor de 70.000 huizen in Havenstad.”  Ook moeten auto’s bij alle nieuwe woningen inpandig of ondergronds worden weggewerkt.

“We kunnen die openbare ruimte veel beter benutten dan als parkeerplek.” De VVD-wethouder is niet tegen auto’s, maar vindt dat ook de alternatieven op het gebied van openbaar vervoer op orde moeten zijn. “Het is en-en. Maar dat lukt alleen als je zorgt dat de verbindingen gelijktijdig worden uitgevoerd met de bouw van de woonwijk. Het Rijk moet daar in haar systematiek voor infrastructuur ruimte voor maken. Achteraf aanleggen leidt tot veel protest en onnodige hinder hebben we gezien bij zowel de Oostlijn als de Noord-Zuidlijn.” Voor de 5500 huizen in Sluisbuurt heeft Litjens 175 miljoen euro apart gezet voor de ontsluiting van de nieuwe wijk. Als ook IJburg en Zeeburg met 12.000 huizen worden uitgebreid, zal dat bedrag moeten verdubbelen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels