nieuws

‘Ze moesten wel even wennen aan dat zwarte goedje’

infra Premium 4440

‘Ze moesten wel even wennen aan dat zwarte goedje’

Met de zwarte kleur heeft het zijn imago weliswaar niet mee, maar Ecozand blijkt een welkom alternatief in de Nederlandse wegenbouw. Het restproduct van thermisch gereinigd teerhoudend asfalt vindt zijn weg op de A6 bij Almere. ‘‘De gemeente was niet zomaar over de streep. We moesten eerst heel wat uitleggen.’’

Met een klein feestje is de eerste 150.000 m3 ecozand op verschillende lokale wegen rondom de te verbreden A6 bij Almere gelegd. ‘‘Als je er voor staat en tegenaan kijkt, is het een enorm grote berg, hoor’’, lacht projectdirecteur Erik Stoelinga van aannemerscombinatie Parkway6, die de A6 bij Almere over dertien kilometer lengte verbreedt.

Ecozand speelt in het project bij Almere een relatief kleine rol, want de verdubbeling naar twee maal vier rijstroken en aanpak van lokale wegen vergt in totaal twee miljoen kuub zand. Stoelinga kocht zijn partij ecozand bij asfaltverwerker Reco in Rotterdam. Het duurde even voordat hij alle partijen binnen het A6-project van de voordelen had overtuigd. Met technisch manager Johan de Wit, die als opdrachtgever Rijkswaterstaat de zaak begeleidt, is hij enthousiast pleitbezorger voor het gebruik van ecozand in de wegenbouw.

Niet iedereen stond te juichen over het zwarte goedje

Niet alle partijen stonden aanvankelijk te juichen over het gebruik van het zwarte goedje. Ze hadden de associatie met thermisch gereinigde grond, dat een heel ander product is dan thermisch gereinigd asfalt. ‘‘Dat zijn heel andere bouwstoffen dan ecozand, maar je moet eerst wel heel wat uitleggen. Met de zwarte kleur heeft het zijn imago ook niet mee. Weliswaar is ecozand gecertificeerd als industriezand klasse III, maar daarmee haalden we de gemeente Almere niet zonder meer over de streep’’, vertelt De Wit. Voor de zekerheid heeft Rijkswaterstaat ‘‘er een check overheen gedaan. Uitkomst was dat het teerhoudend asfalt binnen de parameters valt en het een goed gecontroleerd product is.’’

‘‘Als Rijkswaterstaat moesten we ook wel even wennen aan het idee. We vroegen ons af hoe de hoekigheid van het materiaal was, voor de stevigheid als funderingsmateriaal. We hebben ook proeven met de waterdoorlatendheid gedaan.’’ Langs de Oorweg in Almere – bij de bouwkeet van Parkway6 – wordt later nog een grote proef uitgevoerd. ‘‘We doen dat volgens onze methodieken om te zien of we het ecozand daarna op grotere schaal ook elders kunnen gebruiken. Zelf verwacht ik daar veel van’’, aldus technisch manager De Wit.

Projectdirecteur Erik Stoelinga (rechts) van Parkway6 en technisch manager Johan de Wit van Rijkswaterstaat zijn inmiddels enthousiast over het gebruik van ecozand in de wegenbouw. (Foto: Alex J. de Haan)

Een ander argument voor de gemeente Almere om in de plannen mee te gaan, waren de kosten. Ecozand is goedkoper dan het winnen van zand uit bijvoorbeeld het IJsselmeer, dat op zijn beurt mogelijk ook weer gevolgen voor de natuur heeft. Daarmee haalde aannemerscombinatie Parkway6 ook de laatste van belangrijkste obstakels weg.

Aanleiding voor het gebruik van ecozand was de vraag van de opdrachtgever om de A6 ter hoogte van het meer Weerwater verdiept aan te leggen. Het hoogste punt van het tracé ligt nu nog 4,5 meter boven maaiveld. Straks rijden de auto’s op 70 centimeter onder maaiveld. De kruisende wegen en fietspaden krijgen minder steile hellingshoeken dan de plannen aanvankelijk lieten zien. ‘‘Voor auto’s is dat niet zo spannend, maar fietspaden mogen niet te steil zijn. Om dat te voorkomen heb je extra grond nodig. In combinatie met het verzoek van Rijkswaterstaat om het A6-project zo duurzaam mogelijk uit te voeren, kwamen we op het idee om ecozand te gebruiken’’, aldus projectdirecteur Stoelinga.

Vol vertrouwen als het om de toepassing gaat

Zowel Stoelinga als De Wit hoopt dat het gebruik van ecozand in de wegenbouw groeit. Nederland heeft veel teerhoudend asfalt, waaruit het zwarte zand gewonnen kan worden. Nu het terugwinningsproces is verbeterd, zijn de mogelijkheden er ook. Stoelinga is vol vertrouwen als het om de toepassing langs het A6-traject gaat, Daarop geef ik honderd procent garantie.’’


Eerste energieneutrale weg van Nederland
Een deel van de A6 bij Almere wordt de eerste energieneutrale weg van Nederland. Een zonnepark bij de vijf betonnen olifanten voorziet straks alle ledverlichting, matrixborden en machines, zoals pompen van energie. Met deze stap voldoet aannemerscombinatie Parkway6, die uit Dura Vermeer Groep NV, Besix Group SA, RebelValley en John Laing Investments Limited bestaat, aan de eisen van de opdrachtgever. Rijkswaterstaat verlangt dat al zijn Nederlandse wegen zo duurzaam mogelijk worden aangelegd. De toepassing van led-verlichting komt uit de koker van projectdirecteur Erik Stoelinga. ‘‘Weliswaar is led-verlichting relatief duur, maar de kosten voor onderhoud zijn lager dan die voor reguliere verlichting.’’ Rijkswaterstaat is zo enthousiast over de energiemaatregelen op dit traject van de A6 dat led-verlichting inmiddels voor alle nieuwe projecten verplicht wordt. Rijkswaterstaat is ook in zijn nopjes met de keus van de aannemer om een groot deel van het benodigde zand per schip aan te voeren. Alle vrijkomende materialen worden zoveel mogelijk binnen het project hergebruikt. Asfalt gaat terug naar de asfaltfabriek. Vrijkomend beton wordt grondstof voor nieuw beton of gebruikt als fundering. Ook wordt 0,5 miljoen kuub overtollig zand bij de ‘buurman’ gekocht. Het gaat om zand dat vrijkwam bij de verbreding van de A1 bij Amsterdam, even verderop. Het werk aan de A6 is zeker voor de start van de Floriade in 2022 klaar, verwacht projectdirecteur Stoelinga. In het project gaat het om aanleg van extra rijstroken en viaducten. Dan is 13,6 km snelweg verbreed tot 2 x 4 rijstroken. Over 8,7 km is enkellaags geluidsreducerend asfalt aangebracht, over 4,9 km dubbellaags geluidsreducerend asfalt. Op dertien locaties staan dan nieuwe of aangepaste bruggen en viaducten. Ook is 1,2 km gemeentelijke weg vernieuwd.

Reageer op dit artikel