nieuws

Passen en meten met nieuwe spoorbrug bij Utrecht

infra 1707

Passen en meten met nieuwe spoorbrug bij Utrecht

Tussen twee bestaande bruggen in manoeuvreert BAM Infra dit weekeinde een nieuwe spoorbrug over het Amsterdam Rijnkanaal bij Utrecht. Met platformwagens, een ponton en vijzels wordt het stalen gevaarte op 20 centimeter naast de bestaande spoorbrug neergelegd.

Scheepvaart, trein- en autoverkeer aan de westkant van Utrecht zullen door de werkzaamheden komend weekeinde grote hinder ondervinden. Uitgerekend het weekeinde van de intocht van Sinterklaas.

De brug is  afgelopen half jaar opgebouwd uit delen die op de werven van HSM Steel Structures in Krimpen en Schiedam waren voorbereid. Op zo’n 800 meter van zijn uiteindelijke bestemming is het bouwpakket samengesteld tot een constructie van 3.000 ton met een overspanning van 168 meter.

 

Vrijdagmorgen worden de platformwagens van transport- en hijsbedrijf Sarens in beweging gezet. Stapvoets gaat het dan over een tijdelijke bouwweg, die ook een ontsluitingsweg van Leidsche Rijn kruist. Zaterdagochtend maakt de combinatie een grote draai waarmee hij tussen de twee bestaande bruggen terecht komt. Hij moet dan nog wel met een ponton over het kanaal worden gevaren. Dat gebeurt zondagmorgen.

De brug is nodig voor de verdubbeling van het spoor tussen Utrecht Centraal en Leidsche Rijn, die BAM uitvoert in opdracht van ProRail. Dan is het laatste stuk spoor tussen Utrecht en Woerden voorzien van vier sporen. Eind 2018 moet het traject in gebruik genomen.  Het ontwerp van de brug is van studioSK Movares.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels