nieuws

Optillen sluisdeur voorkomt beknelling: Ontwerp Vechtvlinder via ‘open source’ beschikbaar

infra 2096

Optillen sluisdeur voorkomt beknelling: Ontwerp Vechtvlinder via ‘open source’ beschikbaar

Bij traditionele sluizen gebeuren snel ongelukken, zeker als er geen toezicht is. Met de Vechtvlinder is dat probleem op te lossen door de sluisdeur op te tillen, waardoor het water er onderdoor stroomt. Waterschap Vechtstromen bedacht samen met Jansen en Venneboer het innovatieve sluisontwerp.

“Beschikbaar als ‘open source’ voor alle waterschappen.” Henk Lansink van waterschap Vechtstromen demonstreert eerder deze week tijdens de Innovatiedag Waterschappen met gepaste trots het schaalmodel met badeendjes.

Verval Vecht van 1,8 meter

Twee echte sluizen volgens dit vernieuwende concept zijn sinds deze zomer volop in uitvoering bij Jurre en Mariënberg, vlakbij de Duitse grens. “Er is al veel grondwerk verzet. De contouren zijn al zichtbaar in het landschap.”

Spie-dochter Jansen en Venneboer bouwt de sluizen die de 1,8 meter verval in de Vecht moet opvangen.

Zij bedachten samen met het waterschap het nieuwe sluisontwerp dat zelf-bedienbaar is en geen beknellingsgevaar oplevert. Begin 2019 moeten het project klaar zijn.

De kracht zit ‘m in de eenvoud

“De kracht zit in de eenvoud van dit ontwerp. Sluisdeuren die normaal opengaan veroorzaken onvermijdelijk waterkolken en gevaarlijks stromingen. Bij alle sluizen gebeuren daardoor ongelukken, zeker als het druk is. De provincie vroeg ons om een ontwerp te bedenken voor een publieksvriendelijke sluis die ook nog eens zelf bediend wordt.”

Een minder geslaagd ontwerp bij Hardenberg levert regelmatig veiligheidsrisco’s. Sinds de oplevering in 2012 zijn daar al meerdere ongelukken gebeurd. Aanleiding voor de provincie Overijssel om bij het waterschap aan te dringen op een ander ontwerp voor de 2 sluizen die bovenstrooms nodig zijn.

“Geen gemakkelijke opgave. Samen met Jansen en Venneboer gingen we aan de slag met een ontwerp. Door de sluisdeur naar boven te tillen, stroomt het water er onderdoor. Dan nog moet je nadenken over de plek van de bedienknop, vandalen, onderhoud  en natuurvriendelijke oevers.“

Sluisdeuren van composiet? Nu nog niet

Lansink drukt op de knop en de deur gaat langzaam omhoog. Met de waterstromen gebeurt op het oog weinig. Precies de bedoeling en de badeendjes dobberen rustig verder. Een minuutje later is het water op peil en kan de deur weer open. Het schaalmodel maakt het een stuk simpeler om uit te leggen hoe de sluis werkt.

De echte sluisdeuren worden nu nog van staal, maar composiet is zeker een alternatief verwacht Lansink. “Maar aan dit ontwerp was al zoveel vernieuwend dat we de deur nog even traditioneel hebben gehouden. Een volgende stap zou ik zeggen.”

Ontwerp als exportmodel

Bewust is gekozen voor een ontwikkelcontract, waarbij het waterschap samen met de markt een optimaal ontwerp heeft uitgedacht. Het probleem speelt namelijk bij honderden sluizen in Nederland en is een goede oplossing die niet duurder uitpakt.

Het intellectueel eigendom voor de nieuwe slimme technologie ligt bij het waterschap en mag vrij worden gebruikt door andere waterschappen. Het bouwbedrijf heeft het recht om de technologie over de grenzen te verkopen. “Zo hadden zowel de opdrachtgever als de markt een goede drive om een optimale oplossing te bedenken.”


 Voordelen op een rij:

  • Veilig voor gebruikers.
  • Geen sluiswachter nodig.
  • Lage energie kosten, de kleine kleppen verbruiken 1kWh en voor de grote kleppen is dat 3,5 kWh.

Project Vechtvlinder

  • Opdrachtgever: Vechtstromen
  • Opdrachtnemer: Jansen en Venneboer
  • Contractvorm: Ontwikkelcontract
  • Contractsom: 6,3 miljoen euro
  • Start bouw: september 2017
  • Oplevering: voorjaar 2019

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels