nieuws

Noord/Zuidlijn zorgt nog steeds voor slapeloze nachten

infra 1327

Noord/Zuidlijn zorgt nog steeds voor slapeloze nachten

Na jaren van vertragingen, oplopende kosten en problemen komt het eind van project Noord/Zuidlijn eindelijk in zicht. De laatste hand wordt nu gelegd aan station Noord: in januari verdwijnen de steigers en in juli moet de metro voor het eerst gaan rijden. Desondanks zijn de zorgen rondom het risicovolle metrotraject niet voorbij. Vooral het beveiligingssysteem zorgt voor slapeloze nachten.

Het is een prachtig aanzicht vanaf het dak van het naastgelegen ROC-gebouw: het nieuwe metrostation Noord. Vanaf deze hoogte is heel goed te zien hoe dicht het station tegen de A10 aanligt. Auto’s zoeven er voorbij alsof het gebouw er al jaren staat. Eigenlijk had het station in 2015 al afgerond moeten zijn. Maar net als de rest van de Noord/Zuidlijn stuitte ook de realisatie van Noord op de nodige tegenvallers (Zo liep het plaatsen van glas en de realisatie van metaalconstructiewerk vertraging op toen onderaannemer Oskomera failliet ging). Toch lijken deze problemen voor station Noord inmiddels te zijn getackeld. Naar verwachting zitten de ongeveer 1500 ruiten over twee weken in het gebouw, waarop het tijd is voor de laatste klussen. In januari kunnen dan de steigers weg worden gehaald. “In twee jaar tijd hebben we dit nieuwe ov-knooppunt gerealiseerd. We zijn daar enorm trots op”, vertelt projectleider Arnoud op den Kelder tijdens een rondleiding in het nieuwe station.

Nog elke dag zorgen

Hoe ‘af’ het station er inmiddels uitziet, toch kunnen er nog steeds complicaties optreden bij de realisatie van de Noord/Zuidlijn. Wethouder Pieter Litjens is al vier jaar bezig met het project en maakt zich niet voor niets ‘nog elke dag zorgen’. Vooral het beveiligingssysteem vormt een reden van zorg. De Franse producent Alstom liet halverwege dit jaar weten dat het niet zou lukken om dit systeem op het hele Amsterdamse metronetwerk te installeren. Softwareproblemen zouden dat niet mogelijk maken. Daarop werd besloten het systeem voorlopig alleen te installeren voor de Noord/Zuidlijn en de rest van het metronetwerk pas later om te bouwen.

“Veiligheidssystemen hebben al bij veel projecten voor softwareproblemen gezorgd. Kijk alleen maar al naar de A73”, legt Litjens uit. “Dan moet dit systeem ook nog eens vervlochten worden met het al bestaande metronetwerk. Dat maakt het allemaal nog ingewikkelder. Ik lig hier niet elke nacht wakker van, maar ik maak me er wel zorgen om. Als de bouw van een station vertraagt kun je extra hard doorwerken of wat extra handjes inzetten. Bij het inbouwen van zo’n veiligheidssysteem kan dat niet.”

Vertraging project Zuidasdok

De beslissing om het softwaresysteem niet meteen in te bouwen in het hele metronetwerk, gaat sowieso voor een probleem zorgen: het project Zuidasdok. Dit project, waarbij de A10 wordt verbreed en ondertunneld, start begin 2019. Voor het project moeten sporen op station Zuid worden verlegd. De kans is vrij groot dat op precies hetzelfde moment de inbouw van het veiligheidssysteem over het hele metronetwerk aan de gang is. “Deze projecten gaan elkaar dan raken en dat moet je niet willen”, legt Lintjes uit. “We zijn nu oplossingen aan het zoeken om dit te voorkomen. Het kan zijn dat het project Zuidasdok hierdoor vertraging oploopt.”

Zuidasdok.

‘Uitstel kunnen we niet meer aan Amsterdammers verkopen’

Litjens verwacht niet dat het beveiligingssysteem ook nog vertraging of extra kosten voor de Noord/Zuidlijn met zich mee gaat brengen. “Natuurlijk durf ik niet met honderd procent zekerheid te zeggen dat de Noord/Zuidlijn op 22 juli rijdt, maar ik durf wel met zekerheid te zeggen dat we er alles aan doen om daarvoor te zorgen. We hebben er afgelopen zomer voor gekozen om het veiligheidssysteem wel in te bouwen in de Noord/Zuidlijn. En met de rest van het metronetwerk nog even te wachten. Dit kost extra moeite, maar de andere optie was uitstel van de Noord/Zuidlijn. Dat kunnen we Amsterdammers echt niet meer verkopen.”

GVB-directeur Alexandra van Huffelen was ook bij de rondleiding door station Noord aanwezig. Ondanks eerdere zorgen die zij uitte in het NRC Handelsblad over storingen na de ingebruikname van de Noord-Zuidlijn, liet ze net als Litjens weten veel vertrouwen te hebben dat de Noord/Zuidlijn gewoon op 22 juli rijdt. “Het traject heeft in het begin vast wat tijd nodig. Maar ik heb er alle vertrouwen in dat het daarna goed komt. Wij zijn als GVB erg blij met de Noord/Zuidlijn. De nieuwe ov-knooppunten gaan de druk op de stad verlichten.”


Ontlasting Amsterdam

De komst van de Noord-Zuidlijn gaat naar verwachting zorgen voor een flinke ontlasting van het busverkeer in Amsterdam. Als de metro in bedrijf gaat, rijdt 70 procent van de bussen vanuit het noorden, zoals Purmerend en Volendam, niet meer naar Centraal Station maar naar het beginpunt van de metrolijn en de halte Noorderpark. Vanaf daar reizen de passagiers door naar de rest van de stad. Dat geldt ook voor de zuidkant van de stad. Daar eindigt straks de helft van de bussen uit bijvoorbeeld Uithoorn en Aalsmeer en de andere helft stopt bij de Appeltjesmarkt in de Jordaan.

Vanaf station Noord stappen naar verwachting vanaf 22 juli volgend jaar zo’n 40.000 mensen per dag in en uit de metro. Het nieuwe station biedt verder plek aan vierhonderd P&R-parkeerplekken en kan 1300 fietsen herbergen.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels