nieuws

Mourik richt pijlen op onderhoud infrastructuur: “We willen uitbreiden”

infra 1647

Mourik richt pijlen op onderhoud infrastructuur: “We willen uitbreiden”

Kees Jan Mourik is optimistisch over de toekomst van zijn familiebedrijf, ook al moest het over 2016 een verlies nemen. De infradivisie van het bedrijf breidt verder uit, en zet flink in op eigen innovaties. “We houden wel van een technische uitdaging”.

De verliescijfers over 2016 zijn vooral een boekhoudkundige kwestie, benadrukt bestuursvoorzitter Kees Jan Mourik. Mourik heeft besloten om de verliezen op de sanering van het Thermphos-terrein in Vlissingen in één keer in de boeken te zetten. “Was dat niet gebeurd, dan hadden we het jaar met prima cijfers afgesloten.”

Het saneren van het terrein van de voormalige fosfor-fabriek bleek een technisch uitdagender klus dan vooraf ingeschat kon worden. Uiteindelijk bleken de kosten vele malen hoger dan vooraf berekend. Mourik heeft er echter alle vertrouwen in dat een groot deel van het verlies terugkomt. Het verlies bij Thermphos is eigenlijk atypisch voor een bedrijf dat vooral bekend staat als een stabiele groeier.

Te veel risico zit niet in de aard van Mourik

Mourik, met een bescheiden hoofdkantoor in het nog veel bescheidener Groot-Ammers, is een van de grotere infrabouwers van Nederland. Maar te veel risico nemen zit niet in de aard van het bedrijf.

Mourik: “We zijn niet wars van een technische uitdaging, maar wij richten ons bewust niet op grote contracten in de wegenbouw. In de eerste plaats vinden we onszelf daarvoor niet groot genoeg, maar daarnaast vinden we de dbfm-contracten die worden gegund te risicovol. Vooral voor het onderhoud dat wordt geïntegreerd in die contracten zijn de risico’s niet goed in te schatten. Een onderhoudsperiode van vijf jaar is wat ons betreft de limiet. Maar in sommige contracten wordt zelfs uitgegaan van 25 jaar! Dat doen we dus niet.”

Mourik richt zich op middelgrote werken voor Rijkswaterstaat, provincies, gemeenten en waterschappen

Mourik richt zich daarom meer op middelgrote werken voor Rijkswaterstaat, provincies, gemeenten en waterschappen. Momenteel wordt gewerkt aan een aantal grote projecten, waar vernieuwende technieken voor de eerste keer worden toegepast. Voorbeeld daarvan is de dijk tussen Kinderdijk en Schoonhovenseveer (KIS) waar op verschillende manieren aan dijkversterking wordt gedaan, onder andere door verschillende soorten verstevigingen en verbredingen, tot het opvijzelen van woningen langs de dijk aan toe. Bij Gouda wordt gewerkt aan een project waarbij de IJsseldijk vlakbij de binnenstad wordt verstevigd met een soilmix.

‘De beheersing van verkeersstromen is complex, maar wel iets waar Mourik zich op kan onderscheiden.’

“Behalve de technische vernieuwingen zijn het ook projecten die in kleine ruimtes worden uitgevoerd, waarbij de overlast voor het verkeer en omwonenden zo laag mogelijk gehouden moet worden. Ook die beheersing van verkeersstromen is complex, maar wel iets waar we ons op kunnen onderscheiden.”

‘Door de toenemende aandacht voor ondergrondse infra en de investeringen in warmtenetten, denken we dat daar in de toekomst veel werk ligt voor Mourik’

Maar het bedrijf is zich ook steeds meer aan het verbreden in de infra. Mourik doet voor Rijkswaterstaat al het dagelijks onderhoud van de rijkswegen in het district West-Nederland Zuid, en vanaf 1 januari 2018 ook Zuid-Nederland West. “Dit wordt voor ons een hele nieuwe divisie. We willen hier verder in uitbreiden.”

Daarnaast is Mourik sinds begin dit jaar partner in het ondergrondse infrabedrijf MVOI bv, samen met MNO Vervat. Volgens Mourik een mooie aanvulling op de eigen diensten. “Wij deden nog geen ondergrondse infra. Maar door de toenemende aandacht voor ondergrondse infra en de investeringen in warmtenetten, denken we dat daar in de toekomst veel werk ligt.”

‘Mourik zet in op meer efficiency in onze processen en meer aandacht voor robotisering, om zoveel mogelijk te automatiseren’.

Naast de groeiende infradivisie bestaat een groot deel van het bedrijf uit een heel andere discipline: onderhoud, bouw en dienstverlening in de internationale petrochemische industrie. Die diversiteit heeft voordelen en nadelen. Toen het slecht ging in de grond-, weg- en waterbouw waren er gelukkig voldoende opdrachten voor de industriële divisie. Nu is het andersom: de infra draait goed, maar de lage olieprijs zet druk op de prijzen in de petrochemische industrie.

Mourik: “Veel van onze contracten zijn langjarig, dus die effecten zijn voor ons niet zo heel sterk. Maar we zien in de markt wel dat die druk komt te liggen bij de grootste kostencomponent: arbeid. Wij zetten daarom in op meer efficiency in onze processen en meer aandacht voor robotisering, om zoveel mogelijk te automatiseren. We gaan in ieder geval niet mee in de gekte om de druk door te schuiven naar de onderaannemer. Voor ons gaat veiligheid van de mensen boven alles.”

Mourik heeft de veiligheidscultuur uit de petrochemie meegenomen in andere activiteiten

Volgens Mourik neemt het bedrijf de veiligheidscultuur uit de petrochemische industrie ook mee in de andere activiteiten. “Veiligheid zit in de vezels van dit bedrijf. Er is geen verschil tussen de scherpe regels in de petrochemie en onze regels en procedures voor de infra: er is maar één veiligheidsbeleid: we doen het veilig of we doen het niet. Het betekent dat je strenge eisen stelt aan je medewerkers en aan je onderaannemers. Maar ook dat we een systeem hanteren waarin we mensen stimuleren om een onveilige situatie of een bijna-ongeval te melden, ook al lijkt het triviaal. En dat er geleerd wordt van fouten. Voor ons zijn onze mensen het belangrijkste en die moeten aan het einde van de dag weer gezond en veilig naar huis gaan.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels