nieuws

Hulpbrug Utrechtse spoorbrug kon zakkend ponton niet volgen

infra 3758

Hulpbrug Utrechtse spoorbrug kon zakkend ponton niet volgen

Doordat de hulpbrug tijdens het oprijden van het ponton niet ver genoeg kon volgen moest het invaren van de nieuwe spoorbrug bij Utrecht zondagmorgen worden uitgesteld. Inmiddels ligt de staalconstructie stabiel op beide oevers van het Amsterdam Rijnkanaal. Vannacht leggen BAM, Sarens en HSM hem definitief op zijn plek.  

Dat de hulpbrug de bewegingen niet helemaal kon volgen  realiseerde transporteur Sarens zich toen twee aslijnen met de 3200 ton zware spoorbrug inmiddels op het ponton stonden.  De barrière was vooral een begrenzingsbalk onderaan de hulpbrug die moest voorkomen dat die in het water van het kanaal zou zakken op het moment dat het ponton weggelierd zou worden. Daarom werd aan Rijkswaterstaat gevraagd het waterpeil op het Amsterdam – Rijnkanaal te verhogen.  Dat bevond zich op dat moment op -0,40 m NAP en moest naar -0,30 m . In de tussentijd paste Sarens ook het staalwerk aan.

Bijna twaalf uur later dan gedacht, rond 16.30 uur zondagmiddag,  kon alsnog gestart worden met het overvaren van het ponton. Via de sluis bij Wijk bij Duurstede was op dat moment zoveel water ingelaten dat het waterpeil op het kanaal een paar centimeter was gestegen.

Omstreeks half negen ’s avonds reden de platformwagens met de 180 meter lange spoorbrug de hulpconstructies op de landhoofden op. Door de vertraging lukte het de aannemer niet meer alle geplande werkzaamheden uit te voeren om de brug op een paar centimeter van de bestaande spoorbrug te verankeren.  Maandagmorgen voor de spits moesten de treinen immers weer over het drukke spoor tussen Utrecht en Woerden en konden de aannemers geen beroep meer doen op de buitendienststelling. In de nacht van maandag op dinsdag voeren BAM Infra, HSM Steel Constructions en Sarens  de laatste werkzaamheden alsnog uit. Daarvoor organiseert ProRail een buitendienststelling. Aangezien er ’s nachts nauwelijks treinen over het tracé rijden heeft dat geen gevolgen voor de dienstregelling.

Het plaatsen van de spoorbrug ging vrijdagmorgen van start met een tocht van 800 meter over een tijdelijke bouwweg. Zaterdagmorgen maakte de brug een draai waardoor hij precies tussen de twee bestaande bruggen over het Amsterdam-Rijnkanaal terecht kwam. Van die werkzaamheden maakte opdrachtgever ProRail een fraai time-laps filmpje .

Foto’s: ProRail

 


Feiten en cijfers Spoorbrug Utrecht

.          Lengte brug: 170 meter

·         Breedte brug: 15 meter

·         Hoogte brug: 29 meter

·         Gewicht brug: ruim 3000 ton

·         Hulpbruggen: 2

·         Funderingspalen voor hulpbruggen: 50

·         Puin en zand voor transportweg: 75.000 m3

·         Self Propelled Modular Transporters (SPMT): 2

·         Wielen SPMT’s: 640

·         Aantal mensen betrokken bij transport en plaatsing: 120

·         Lengte spoorverdubbeling: 2 kilometer

·         Spoorverdubbeling gereed en in dienst: eind 2018

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels