nieuws

‘Weinig kans voor Oost/Westlijn Amsterdam’

infra 3476

‘Weinig kans voor Oost/Westlijn Amsterdam’

Nu de Noord/Zuidlijn bijna klaar voor gebruik is, dringt de vraag of er ook een Oost/Westlijn in Amsterdam komt, zich steeds vaker op. Diverse partijen, zoals het GVB en VVD Amsterdam, hebben al voor de aanleg gepleit. Maar is er, na al de problemen die opgetreden zijn bij de Noord/Zuidlijn, wel genoeg draagvlak voor? En vooral: is er genoeg geld?

Een 19 kilometer lange lijn, tussen Schiphol en Zeeburgereiland: dat zou de Oost/Westlijn moeten worden. Al jaren wordt er over gesproken, maar pas een paar weken geleden zijn voor het eerst onderzoeksresultaten naar de metrolijn gepresenteerd. En niet alleen naar de Oost/Westlijn, ook naar andere opties voor het metronetwerk van Amsterdam.

Schetsontwerpen en ramingen gemaakt

“We hebben de afgelopen jaren in opdracht van het college onderzoek gedaan naar uitbreidingen van het metronet. Een van de mogelijkheden die wordt besproken is een Oost/Westlijn, maar er is ook onderzoek gedaan naar een Westlijn, een uitbreiding van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol en een nieuwe verbinding tussen Isolatorweg en Centraal Station. Er zijn schetsontwerpen en ramingen gemaakt, maar er is nog niet besloten of er überhaupt een uitbreiding moet komen en welke dat dan zou moeten zijn”, laat een woordvoerder van de gemeente weten.

Van deze opties is de Oost/Westlijn veruit de grootste (19 kilometer en 18 nieuwe stations), de optie met de meeste impact (het zou moeten zorgen voor maar liefst 186.000 nieuwe instappers) en de duurste: het project is geraamd op totaal 6,6 miljard euro.

Kleine kans dat Den Haag portemonnee trekt

“Om een dergelijk traject te realiseren, heeft gemeente Amsterdam steun nodig van het Rijk. Zonder miljarden uit Den Haag, kan dit niet gebouwd worden”, stelt Reinder Rustema van Stichting Petities. “Ik verwacht niet dat Den Haag direct met haar portemonnee voor de Oost/Westlijn gaat trekken. Het kost veel geld, tijd en bovendien maak je niet iedereen blij met een nieuwe metrolijn. Veel Amsterdammers denken bij de bouw van een metrolijn toch vooral aan bouwputten, overlast en budgetoverschrijding.”

Toch pleit de Amsterdammer voor de aanleg van de Oost/Westlijn, hij is er begin dit jaar zelfs een petitie voor gestart. “Het is de enige optie om de stad wat te verlichten. Amsterdam breidt steeds sneller uit en een breder en beter ov-netwerk is echt een must.”

6,6 miljard is teveel

Bart Vink, gemeenteraadslid D66 van de gemeente Amsterdam, heeft de hoop op de aanleg van een Oost/Westlijn voorlopig ook terzijde geschoven. Niet omdat hij het nut niet meer ziet van het metrotraject, maar vooral omdat hij net als Rustema denkt dat de kans dat deze lijn er komt, niet zo groot is.

“De Oost/Westlijn kost gewoon teveel geld. De ramingen staan nu op 6,6 miljard euro. Ik denk wel dat het iets goedkoper kan, maar dan komt de aanleg van dit traject nog niet onder de 4 miljard uit. De andere opties zijn goedkoper. Zo kost een metroverbinding met Schiphol, zo’n 1,5 miljard euro.”

Verkeersdeskundige Guido Bruggeman, die steden adviseert over openbaar vervoer, is het met Vink en Rustema eens. “De Oost/Westlijn zal altijd een forse investeringsbijdrage vereisen van het Rijk. Die investering zal er waarschijnlijk niet komen, omdat de baten te gering zijn in vergelijking met andere Randstedelijke projecten. Dit traject draagt namelijk niet veel bij aan het oplossen van mobiliteitsproblemen, zoals files, in de Randstad. De vervoerswaarde van een Oost/Westlijn is gewoon veel te laag om een metro te rechtvaardigen.” Verder moet volgens Bruggeman niet vergeten worden dat de Noord/Zuidlijn slechts 50 procent van het aantal reizigers gaat vervoeren dan volgens de prognoses was voorzien.  In die zin is de Noord/Zuidlijn dus niet een ‘succesvoorbeeld’, stelt hij.

Kans op metrolijn naar Schiphol groter

Bart Vink denkt dat de kans dat het nieuwe kabinet de portemonnee trekt voor een metrolijn naar Schiphol, een stuk groter is. “Een Amsterdam-Schiphol verbinding wordt in het nieuwe regeerakkoord expliciet gemeld. Dat is een erg belangrijke stap en een haakje naar een metroverbinding tussen Amsterdam en Schiphol”, stelt hij.

Verkeersdeskundige Bruggeman plaatst hier wel een kanttekening bij. “Ook bij deze verbinding is de vraag wat de toegevoegde waarde is. Schiphol is al uitstekend verbonden met Amsterdam per trein en er wordt al een ‘metro-achtige’ frequentie geboden. Je bent nu al in 5 minuten van Schiphol op de Zuid-as. Een metroverbinding naar de luchthaven valt uitsluitend te rechtvaardigen uit oogpunt van capaciteitsuitbreiding; de grenzen van de spoorcapaciteit rond Schiphol zijn namelijk wel een punt van zorg. In die zin kan een verlenging van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol  het spoornet ontlasten.”

Amsterdam-Schiphol verbinding heeft de hoogste prioriteit

Volgens Vink heeft de verbinding tussen Amsterdam en Schiphol op dit moment de hoogste prioriteit voor Amsterdam en voor Nederland. “Om het succes van de luchthaven, de metropoolregio Amsterdam en de rest van het land vast te houden, moeten we werk maken van goede bereikbaarheid. Problemen met het openbaar vervoer zijn een belangrijke en regelmatige bron van irritatie bij reizigers en bezoekers. Een verkeersinfarct dreigt rond Schiphol en Amsterdam-Zuid. Dat kunnen we ons niet veroorloven.”

Eind november wordt tijdens de raadsvergadering de mogelijke uitbreidingen voor het metronetwerk van Amsterdam besproken.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels