nieuws

Sandra Erkens van de TU Delft: ‘Het nieuwe epoxy asfalt gaat wel 50 jaar mee’

infra 2796

Sandra Erkens van de TU Delft: ‘Het nieuwe epoxy asfalt gaat wel 50 jaar mee’

Asfalt dat tot vijf keer langer meegaat en zelfherstellend beton. Dat zijn de nieuwe technologieën waar de TU Delft onderzoek naar doet. De provincie Noord-Holland gaat deze technologieën samen met de universiteit in de praktijk testen. Prof. dr. ir. Sandra Erkens (foto) van toegepaste wegbouwkunde legt uit wat er gebeurt.

Wat is er zo bijzonder aan dit nieuwe asfalt?

Erkens: “Door het gebruik van expoxy-bitumen wordt de levensduur enorm verlengd. De epoxy zorgt voor minder scheurtjes. De vervormingen onder invloed van zware lasten hebben ook minder impact. Door gebruik van de kunststof wordt de lijmlaag tussen de steentjes sterker. De elasticiteit en de duurzaamheid worden veel groter. Nu gaat asfalt 15 tot 20 jaar mee. In de nieuwe samenstelling stijgt dat naar 50 jaar. Het gaat dus om een mengsel van epoxy en bitumen. Een leverancier maakt dat en heeft er in de VS en Nieuw-Zeeland al ervaring mee op gedaan en heeft de patenten op de samenstelling. Al zijn de omstandigheden in Nieuw-Zeeland heel anders: de ondergrond is daar veel beter. En de belasting is er ook veel minder. Maar de uitkomsten tonen aan dat de levensduur veel langer zal zijn. Dat maakt het interessant.”

In ieder geval moet het epoxy asfalt in 2019 ergens liggen, maar de provincie wil het liefst al in 2018 aan de slag gaan.

Noord-Holland gaat epoxy asfalt nu echt toepassen?

“Ja, ze hebben daar gekozen voor Dura Vermeer om het asfalt-stuk voor hun rekening te nemen. Er wordt nu gekeken naar een proefvak waar we het kunnen toepassen. In ieder geval moet het asfalt in 2019 ergens liggen, maar ik begrijp dat de provincie het liefst al in 2018 aan de slag gaat. De gesprekken met Dura Vermeer gaan daar nu over. Dat is ook veel leuker dan het in een lab-situatie te onderzoeken. Het doel van de provincie is om innovaties in de infrastructuur véél sneller te testen en bij bewezen succes op brede schaal toe te passen”.

Asfalt dat veel langer meegaat. Ik denk niet dat veel GWW-bouwers daar heel blij mee zijn. Onderhoud levert ze dan veel minder op.

“Ja, die geluiden horen wij ook. Aan de andere kant; er wordt ook veel gesproken over duurzaamheid in de bouw en dit is wel een concrete stap in die richting. Iedereen wil ook de kosten verlagen en onderhoud wordt minder duur met deze nieuwe toepassing. De maatschappelijke meerwaarde is ook heel evident. Al begrijp ik dat er een spanningsveld is. Maar als je de eerste bent die dit doet, dan levert het ook veel op. De eerste is een winnaar.”

‘Er wordt  veel gesproken over duurzaamheid in de bouw en epoxy asfalt is wel een concrete stap in die richting’

Dit nieuwe asfalt is wel een stuk duurder dan alle bestaande toepassingen…

“Ja, kijk maar in de bouwmarkt wat epoxy kost. Nu zijn de grondstoffen voor asfalt nog heel goedkoop en alom beschikbaar. Epoxy is een meer hoogwaardige toepassing. En dus duurder. Er zijn berekeningen dat het dan ook minimaal twee tot drie keer zo lang moet meegaan. Anders loont het niet. In Nieuw-Zeeland werd een factor van 3 tot 4 gehaald.”

Hoe lang was de ontwikkeltraject voor dit project?

“Er lag zoals gezegd al een product. We gaan nu kijken hoe het zich houdt onder Nederlandse omstandigheden. Maar we zijn er een jaar mee bezig geweest.”

‘Er worden op dit moment in een brug bij Monnickendam testen gedaan met zelfherstellend beton op basis van bacteriën die kalksteen produceren’.

Hoe ver gaat de samenwerking van de TU Delft met de provincie Noord-Holland?

“We hebben op 11 oktober het convenant ‘Infra Innovatieprogramma’ ondertekend. De komende jaren werken de TU Delft, de provincie Noord-Holland en een aantal bedrijven samen aan projecten op het gebied van beton, staal en asfalt. Dura Vermeer werkt mee aan het asfalt-project. Met Basilisk en Ooms Construction worden op dit moment in een brug bij Monnickendam testen gedaan met zelfherstellend beton op basis van bacteriën die kalksteen produceren. Met de samenwerking willen we nieuwe, innovatieve technologieën sneller en breder  testen. Het biedt wetenschappers echt de kans de opgedane kennis te valideren. Daar worden we blij van.”

Zoab asfalt is voor de automobilist een zegen door minder opspattend water. Wordt dat met epoxy asfalt weer slechter?

“Nee. Onderdeel van de voorwaarden was dat het nieuwe asfalt dezelfde kwaliteit moest houden dan wat we nu hebben. Het levert dezelfde prestaties.”

foto: Frank Auperlé 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels