nieuws

ProRail wil meer bloemetjes en bijtjes langs spoor

infra 6

ProRail wil meer bloemetjes en bijtjes langs spoor

 ProRail wil meer bloemetjes en bijtjes langs het spoor stimuleren via nieuwe inkoopregels. Gemaaid gras in ruim 7000 kilometer moet meer ingezet worden voor nieuwe materialen en producten, vindt de spoorwegbeheerder.

 “Het is de bedoeling dat de ambities volgend jaar al in de eerste onderhoudscontracten worden opgenomen”, zegt Rudi van Hedel van ingenieursadviesbureau Sweco. Hij benadrukt dat het wel een lastige opgave is om de meerwaarde van biodiversiteit langs het spoor in euro’s uit te drukken.

Extra onderzoek nodig

“Voor het hele Nederlandse spoor bloemrijker is, ben je zo tien jaar verder”, zegt Van Hedel. Met ProRail, het ministerie van Infrastructuur en Milieu, gemeenten en provincies onderzoekt Sweco wat er precies nodig is om de natuur langs razende sneltreinen een impuls te geven.

 “Wat we nu zien is dat er vaak helemaal niet gemaaid wordt of tijdens seizoenen waar je dat juist niet moet doen. Bijvoorbeeld in het voorjaar wanneer de zaden nog niet ontwikkeld zijn of juist tijdens de bloei.”

Gemaaid gras ‘herkauwen’

 ProRail wil ook het hergebruik van gemaaid gras aanjagen. “Nu blijft dat vaak liggen, terwijl dat de vegetatie doodt die je juist wil wilt hebben en als gevolg zeer eentonige vegetatie. Bovendien kun je dat gemaaide gras goed gebruiken voor nieuw gras of nieuwe producten.”

De nieuwe inkoopvoorwaarden moeten bovenal ook praktisch blijven, vinden alle betrokken partijen. “We moeten een slimme manier weten te vinden en voorkomen dat we aannemers afschrikken. Het wel praktisch en betaalbaar blijven. De kosten mogen niet de pan uitrijzen.”

 Van Hedel besluit dat biodiversiteit een “heel belangrijk item is in de wereld.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels