nieuws

Minder elektrocuties op spoor: spanning bovenleiding altijd uit

infra Premium 2603

Minder elektrocuties op spoor: spanning bovenleiding altijd uit

Vanaf vandaag werken spoorwerkers alleen nog aan de bovenleiding als de spanning is uitgeschakeld. BAM InfraRail, Strukton Rail, VolkerRail en ProRail zijn versneld tot deze afspraak gekomen. Vorig jaar kwamen 3 spoorwerkers onder hoogspanning te staan.

Dit betekent dat vanaf 15 september de spanning altijd van de bovenleiding wordt gehaald bij alle werkzaamheden aan de bovenleiding. Tijdens de werkzaamheden blijft de railinfra overigens wel beschikbaar.

Een jaar sneller

In een gezamenlijk programma hebben BAM Infra Rail, Strukton Rail, VolkerRail en ProRail gewerkt aan deze stap. De afbouw van het werken onder hoogspanning ging een stuk sneller dan was gedacht.

Een nieuwe optische sensor waarschuwt voor falende bovenleidingen.

Een terugkerend dilemma bij werkzaamheden is de veiligheid van de baanwerkers tegenover de beschikbaarheid van de railinfra. Hiervoor zijn verschillende maatregelen genomen.

Dankzij nieuwe technische mogelijkheden is het bijvoorbeeld mogelijk om de benodigde tijd om de bovenleiding te schakelen flink terug te brengen.

Spoorbouwers trekken samen op

BAM Infra Rail, Strukton Rail en VolkerRail hebben een flink aandeel gehad in het succes. De aannemers zijn gebiedsgewijs begonnen met spanningsloos werken. Ook slim voorbereiden van werkzaamheden maakt het mogelijk om spanningsloos werk te organiseren.

De afbouw van de inzetten onder spanning ging sneller dan verwacht. Daarom is besloten om volledige afbouw ruim een jaar eerder dan gepland vorm te geven. Overigens gebeuren de meeste ongelukken met hoogspanning niet met de bovenleiding zelf, maar omdat naastgelegen draden onder hoogspanning worden aangeraakt.

Bij de Inspectie kwamen vorig jaar drie meldingen van ongevallen binnen waarbij een werknemer een zware elektrische schok kreeg (elektrocutie). Tweemaal gebeurde dat door werk aan de bovenleiding. Door deze stap verwacht de railinfrabranche deze ongevallen terug te brengen.

Gevaarlijk beroep

Het beroep van spoorwerker is nog steeds gevaarlijk te noemen. De inspectie tikte de branche onlangs nog op de vingers. In 2016 waren er vijf meldingen van ernstige aanrijdingen. Tweemaal was er een aanrijding tussen een trein en een baanwerker, waarbij één baanwerker om het leven kwam. Driemaal was er een aanrijding tussen een trein en (baanwerk)materieel (eenmaal een hoogwerker en tweemaal een minigraver).

Het aantal bijna-aanrijdingen laat sinds 2008 elk jaar een daling zien. In 2016 heeft de inspectie vier keer een boete opgelegd aan een aannemer van ProRail en 23 maal een waarschuwing afgegeven. Ook werden enkele werken direct stilgelegd. De partijen zijn het eens dat de veiligheid op het spoor verder moet verbeteren, maar kijken tegelijk naar de mogelijkheid om rigide veiligheidsregels juist verder te versoepelen.

 

Reageer op dit artikel