nieuws

Betonnen giganten van Haitsma voor bruggen over Gaasp

infra Premium 2632

Betonnen giganten van Haitsma voor bruggen over Gaasp

Voor de verbreding van de Gaasperdammerweg, als onderdeel van SAA zijn twee nieuwe bruggen nodig over de Gaasp . Haitsma leverde betonnen liggers van 57 meter lengte en een gewicht van 230 ton.

De reusachtige kokerliggers vormen geen record voor de prefabfabrikant uit Kootstertille. in 2014    leverde Haitsma al 68 meter lange en 240 ton zware kokerliggers voor een nieuwe brug in de N355 bij Zuidhorn: goed voor een wereldrecord. Maar de liggers voor de brug over de Gaasp horen zeker tot de top,  aldus Jasper Doornbos, van Haitsma Beton.

 

Fundering zoveel mogelijk hergebruikt

De A9 wordt tussen knooppunten Holendrecht en Diemen verbreed van 2×2 en een spitsstrook  naar 2×5 rijstroken en een wisselstrook. Dat betekent dat de oude brug over de Gaasp niet meer toereikend was en vervangen door een nieuwe, waarbij de fundering zoveel mogelijk wordt hergebruikt. Om de hinder voor het verkeer zo klein mogelijk te houden is eerst ten zuiden van de oude brug een tweede brug gebouwd.  Voor de toekomstige wisselstrook en het verkeer van Holendrecht naar Diemen. Daar rijdt sinds april 2016 al het verkeer overheen. Straks gaat het verkeer van Diemen naar Holendrecht volledig over de noordelijke brug, die nu in aanbouw is. Het werk wordt uitgevoerd door Bouwconsortium IXAS dat bestaat uit Ballast Nedam, Fluor, Heijmans en 3i Infrastructure. Meest in het oogspringende werk van hun opdracht is een drie kilometer lange landtunnel. Naast de bruggen over de Gaasp worden nog veertien kunstwerken tussen Holendrecht en Diemen versterkt.

De twee nieuwe brugdekken over de Gaasp bestaan elk uit vijf velden. De liggers voor de kortste overspanning zijn 23 meter lang, die voor de grootste overspanning meten 57 meter. Normaliter is de standaardbreedte van een kokerligger volgens Doornbos 1,48 meter, maar voor dit project zijn liggers vervaardigd met een breedte  van maar liefst 2 meter.

Naspannen in dwarsrichting voorkomt druklaag

De lange voorgespannen liggers worden in het werk in dwarsrichting wordt nagespannen, zodat er geen druklaag nodig is. Bij de kleinere velden wordt een traditionele druklaag toegepast. Door de nagespannen dwarswapening blijft de constructiehoogte beperkt. Dat is belangrijk om de doorvaarthoogte voor het scheepvaartverkeer op de Gaasp zo groot mogelijk te houden en de verhoging ten opzichte van het maaiveld zo klein mogelijk te houden. Bovendien hebben de kokerprofielen een relatief laag gewicht door de holle ruimten. De liggers hebben afwerkingskwaliteit CUR 100 klasse B1 gekregen voor schoon beton.

Haitsma was al in de ontwerpfase betrokken bij het project. Doornbos: ‘Er is door ons meegedacht richting de uitvoering. Dat leidt tot optimalisatie van het ontwerp, zoals hier de toepassing van de kokerliggers met nagespannen dwarswapening. Die naspanning voeren wij zelf uit in het werk. De productievolgorde is volledig afgestemd op het legplan.

Eind juli 2017 zijn dertien liggers van de eerste twee velden van de noordelijke brug gemonteerd. De liggers zijn eerst per schip vanuit de productielocatie in Kootstertille naar Nigtevecht gebracht. Van daaruit zijn de liggers op kleine duwbakken naar de dichtbij gelegen bouwlocatie gevaren. Daar stonden een 600 tons rupskraan en 750 tons mobiele kraan klaar om de enorme liggers op hun plaats te hijsen. In 2018 moet ook de noordelijke brug in gebruik zijn.  In 2020 rijdt het verkeer door de tunnel en een jaar later is het park op het dak van de tunnel klaar.

Reageer op dit artikel