nieuws

Eindspurt ruwbouw Gaaspertunnel

infra Premium 180

Eindspurt ruwbouw Gaaspertunnel

De parallelbaan op de A9 Gaasperdammerweg is dicht voor verkeer. Zodoende is de weg de hele dag beschikbaar voor werkverkeer van bouwcombiantie IXAS. Het is nodig om een eindspurt te maken voor de afbouw van de ruwbouw van de de Gaasperdammertunnel.

Om te zorgen voor voldoende wegcapaciteit krijgt de hoofdrijbaan een extra (versmalde) rijstrook.

Dit is een van de maatregelen die Rijkswaterstaat neemt om de ruwbouw van de tunnel eind van de zomer klaar te hebben. Om de tunnel ter hoogte van de Huntumdreef te kunnen bouwen, is de Huntumdreef van 13 maart tot medio mei ter hoogte van de A9 dicht voor al het verkeer. Het Abcouderpad, dat langs de Huntumdreef loopt, blijft tot medio juni dicht. 

Extra ploegendiensten

De bouwcombinatie Fluor, Heijmans en Ballast Nedam werkt in ploegendiensten aan de vloeren, wanden en daken om de ruwbouw van de tunnel op tijd af te hebben. Het dbfm-contract kent een strakke planning.

Dit betekent dat er elke avond op een aantal plekken een extra ploeg aan het werk is. De werktijden op deze plekken zijn van 7:00 tot 1:00 uur. De werkzaamheden zorgen voor beperkte geluidshinder en bedrijvigheid. In de donkere uren is verlichting nodig.

Park bovenop de tunnel

Rijkswaterstaat verbreedt de komende jaren de A9 tussen de knooppunten Holendrecht en Diemen (Gaasperdammerweg). De werkzaamheden aan de A9 maken deel uit van de weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA). De extra rijstroken zorgen ervoor dat de doorstroming verbetert, en daarmee de bereikbaarheid van de noordelijke Randstad.

Ook wordt de leefbaarheid in de omgeving vergroot: we bouwen een circa 3 kilometer lange tunnel, voor schonere lucht en minder geluid in de woonwijken langs de tunnel. Het werk aan de A9 Gaasperdammerweg is klaar in 2020. In 2021 wordt het park op het dak van de tunnel aangelegd.

Project tunnel Gaasperdammerweg

Reageer op dit artikel