nieuws

Spoorbrug Muiderberg staat klaar voor ritje snelweg

infra 3

Spoorbrug Muiderberg staat klaar voor ritje snelweg

In de avond en nacht van 6 op 7 mei is het zo ver: de 255 meter lange, 55 meter hoge en circa 8.400 ton wegende nieuwe spoorbrug Muiderberg wordt schuin over de A1 gereden en op tijdelijke steunpunten geplaatst. Verkeer zal hiervan veel hinder ondervinden, want de hele A1 wordt afgesloten.

SAAone (Hochtief, VolkerWessels, Boskalis, DIF) bouwt aan sinds 2014 de brug, dat onderdeel uitmaakt van de wegverbredingen tussen Schiphol, Amsterdam en Almere. Een staalfabriek in België maakte de onderdelen. Deze werden in 2015 met speciaal vervoer naar de bouwplaats in Muiderberg vervoerd. Daar verschenen blauwe hulptorens die het bouwwerk ondersteunden terwijl de onderdelen in elkaar werden gelast. In oktober 2015 bereikte de brug zijn hoogste punt: de middenboog werd erin gehesen als de ultieme ‘kiss’. Inmiddels bevat de brug net zo veel staal als de Eiffeltoren en heeft hij het gewicht van circa 7.600 personenauto’s.

In de avond en nacht van 6 op 7 mei zet Sarens de spoorbrug in beweging met behulp van speciale voertuigen: Self Propelled Modular Trailers (SPMT’s). De rit van bijna 400 meter gaat van de bouwplaats schuin de A1 over. In totaal zullen aan de kop en staart twee trailers staan met elk 244 assen met in totaal 976 wielen. De motoren hebben een vermogen van in totaal circa 5.000 pK.

Het bouwwerk komt vervolgens op tijdelijke steunpunten te staan vlak naast de huidige spoorbrug. Dan is de brug nog niet klaar. De maanden erna wordt hij afgebouwd. Eind augustus wordt de oude spoorbrug verwijderd en de nieuwe brug op het spoor aangesloten. ProRail, die betrokken is bij de bouw, wordt dan eigenaar en beheerder.

Het grote gewicht van de brug is een complexe opgave: de ondergrond van de baan waarover de brug naar de tijdelijke steunpunten zal rijden (de ‘rijloper’), moest verstevigd worden. Anders zou de brug tijdens het verrijden weg kunnen zakken en uit balans raken. Om zeker te zijn dat de operatie succesvol zal verlopen, heeft Rijkswaterstaat een team van specialisten van de TU Delft gevraagd te toetsen of de rijloper voldoet en om de plannen voor de uitvoering te beoordelen.

De afgelopen weken is hard gewerkt aan het verstevigen en vlak maken van de rijloper. Drie weekenden was de A1 deels dicht om het asfalt eraf te halen, grond te verwijderen, verbeterde fundering en nieuw zand aan te brengen. Vervolgens stampte een speciale machine met een stalen voet van 16.000 kilo het zand de grond in. De rijloper kreeg supersterk asfalt dat ook voor containerterminals en landingsbanen wordt gebruikt. De hele operatie is 6 mei vanaf 20.00 uur hier per livestream te volgen.

 

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels