nieuws

Tender Theemsweg in handen van havenbedrijf Rotterdam

infra

De verlegging van het Calandspoor via de Theemsweg in het hartje van de Botlek kost het havenbedrijf hoofdbrekens. Al in de vroege voorfase dacht de markt mee over stalen of juist betonnen constructies voor dit stukje Betuweroute en de renovatie van de Calandbrug (1969). Binnenkort kan de markt de tender verwachten.

Niet ProRail maar het havenbedrijf krijgt de touwtjes in handen bij de aanbesteding en de uitvoering van het project. Daarbij gaat het hele tracé op de schop en zullen vanaf 2021 treinverkeer en zeescheepvaart elkaar niet meer kruisen. Over dit stuk Betuweroute rijden dagelijks zo’n zestig treinen en passeren jaarlijks duizenden schepen de stalen hefbrug die daarvoor gemiddeld acht keer per dag open moet.

Tot 2035 verwacht het Havenbedrijf nog ongeveer een verdubbeling van het aantal transporten van containers via de binnenvaart en het spoor. 

275 miljoen euro voor uitvoering project en verleggen lijn

Het was pittig onderhandelen en schrapen met budgetten, maar uiteindelijk ligt er 275 miljoen euro om het project uit te voeren en de lijn over een lengte van 4 kilometer te verleggen. Daarvoor betaalt het ministerie ruim 100 miljoen euro, het Havenbedrijf een kleine 100 miljoen euro en komt 62 miljoen euro uit Europa (TEN-T).  
Coo (chief opererating officer) Ronald Paul zit midden in de voorbereiding van de tender. Afgesproken is dat het Havenbedrijf het project voor eigen rekening en risico het project uitvoert en het ministerie een plafondbedrag bijdraagt. Paul is er nog niet helemaal uit welke type contract het moet worden en welke kwaliteitscriteria de doorslag moeten geven. 

Mierennest

De bouwoverlast beperken staat in elk geval bovenaan zijn lijstje, want de Theemsweg ligt ingeklemd tussen onder andere Huntsman en Lyondell, bedrijven die niet veel hinder dulden. “Vergeleken met dit project was de aanleg van de Tweede Maasvlakte simpel en met veel vrije ruimte rondom. Dit is meer een mierennest.” Binnenkort moeten de knopen worden doorgehakt, want in 2021 moeten de eerste treinen over het nieuwe tracé rijden. Na oplevering krijgt ProRail het stuk spoor overgedragen. Het nieuwe tracé loopt over een verhoogd spoorviaduct, krijgt twee boogbruggen en sluit ter hoogte van de A15 weer aan op de bestaande Havenspoorlijn.

Aanleg Tweede Maasvlakte simpel vergeleken met dit project

Bijzonder is dat in de vroege voorfase van dit project marktexperts van BAM, Ballast Nedam, Besix, Heijmans, Hollandia en Mercon samen met ProRail al meedachten over optimalisering van het tracé. Twee jaar geleden zaten de mannen in een bouwkeet langs het tracé om de opties van staal versus beton af te wegen. Begin vorig jaar zagen zij hun inspanning beloond met de keuze van de staatssecretaris voor ontvlechting van het tracé. 


Project Theemswegtrace

Opdrachtgever: Havenbedrijf Rotterdam
Contractvorm: onbekend
Projectomvang: 275 miljoen euro
Verwachte aanbesteding: tweede helft 2017
Oplevering: 2021

Kerncijfers

Omzet (2015): 677 miljoen euro 
Groei overslag (2015): 4,9 procent 
Nieuwe investeringen: 150-180 miljoen euro per jaar
Totale oppervlakte haven, inclusief Maasvlakte 2: 12.606 hectare
Oppervlakte land: 7796 hectare
Waarvan uitgeefbaar terrein 5968 hectare
Pijpleidingen: 1,500 kilometer
Kademuren: 74,5 kilometer
Pontons: 100

Visie

“Wij verbeteren de Rotterdamse haven continu tot de veiligste, efficiëntste en duurzaamste ter wereld. Voor onze klanten creëren wij waarde door het ontwikkelen van ketens, netwerken en clusters, zowel in Europa als in groeimarkten wereldwijd. Het Havenbedrijf is als ondernemende havenontwikkelaar dé partner voor klanten van wereldklasse. Hiermee versterken wij tevens de concurrentiekracht van Nederland.”

Topprioriteiten Rotterdamse haven

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels