nieuws

Kunststukje voor de kust

infra Premium 21

Kunststukje voor de kust

Europa’s grootste windpark op en bij land draait op vol vermogen. Het gedeelte in het water voor de kust van de Noordoostpolder werd drie weken geleden officieel geopend door minister Kamp. Cobouw voer een ochtend mee met de bouwers op inspectie. “We hebben hier ontzettend veel geleerd voor de toekomst.”

Een slechtere dag om de opening van het near-shore-gedeelte van Nederlands grootste windpark te vieren is nauwelijks denkbaar: een aangename 23 graden, zonnig, en … geen zuchtje wind. Toch is de stemming aan boord van passagiersschip Zuiderzee opperbest. Hier is namelijk heel veel kennis opgedaan, waarmee bij de bouw van nieuwe windparken voordeel te behalen is.

Directeuren van turbineleverancier Siemens en initiatiefnemer Westermeerwind varen vanuit de haven van Urk naar de 48 turbines voor de kust van de Noordoostpolder. Samen met nog eens 38 molens op het land vormen ze windpark Noordoostpolder, met 1,4 miljard kWh goed voor de stroomvoorziening van 400.000 huishoudens en daarmee het grootste on-and-near-shorewindpark van Europa.

Kunststukjes

De 48 Siemens-windmolens voor de kust zijn kunststukjes op zich. Weliswaar doen ze qua grootte en vermogen behoorlijk onder voor de grote Enercon-reuzen op de dijk, qua productie en techniek staan ze wel degelijk hun mannetje.

Grotere turbines in het water vragen ook om grotere investeringen

David Molenaar, directeur Wind Power bij Siemens: “Onze turbines, van het type SWT 3,0-DD, hebben een vermogen van 3 megawatt. Die op van Enercon op de dijk halen 7,5 megawatt. Wij hebben bewust voor wat kleinere exemplaren gekozen. Grotere turbines in het water vragen immers ook om grotere investeringen. Dan kan het op termijn niet uit. Met wat er nu staat halen we een perfecte opbrengst uit de investeringen.”

Denk- en rekenwerk

Vergeleken bij windparken op volle zee lijkt Westermeerwind klein bier, maar de bouw van het park vergde behoorlijk wat denk- en rekenwerk. De waterdiepte is hier maar 4 meter, waardoor de speciale heistellingen die Van Oord normaal gesproken op zee gebruikt, hier niet konden worden toegepast. “Die passen niet eens door de sluizen in de Afsluitdijk en hebben een te grote diepgang”, zegt Molenaar. “We moesten hier dus met veel kleiner materieel aan de slag. Dat vroeg om veel improvisatie.”

In plaats van installatieschip Aeolus, dat aannemer Van Oord op volle zee gebruikt, werd speciaal voor Westermeerwind ponton De Schelde naar het IJsselmeer gevaren. Op dat ponton stond een Liebherr 11350-kraan van Mammoet, uitgerust met een IHC Hydrohammer voor het heien van de 35 meter lange funderingspalen uit de fabriek van het Roermondse Sif.

Ervaring

Molenaar: “Van Oord had weliswaar de nodige ervaring met heien op de flens, maar nog niet met een mobiele kraan op een ponton. Dat dat hier gelukt is, reken ik tot één van de kunststukjes van het project.”

Door dat kunststukje was het mogelijk om de 48 turbines direct, dus zonder transitiestuk gevuld met grout, op de funderingspalen te schroeven, wat de stijfheid en daarmee de stabiliteit van de molens ten goede komt.

Barbecueën

Ook bijzonder”, legt Molenaar uit, “is het onderhoudsplatform. Op zee hangt daar een trap aan waardoor monteurs op en in de molen kunnen klimmen. Hier hebben we de ladders aan het 5 meter boven het water hangende platform weggelaten. We zitten dicht bij de kust en er is hier veel pleziervaart. We wilden voorkomen dat mensen op het platform klimmen om er eens gezellig te gaan barbecueën.”

Om monteurs toch veilig hun werk te laten doen, is het speciale onderhoudsschip uitgerust met een soort schuiftrap. Het schip hoeft maar strak tegen de molen aan te varen en monteurs kunnen zo overstappen.

Het onderhoudsschip vaart tegen een windturbine aan. Monteurs kunnen met de trap op het schip gemakkelijk en veilig overstappen op het onderhoudsplatform.

Het transport van elektriciteit van het windpark naar het transformatorstation op land vroeg om onorthodoxe maatregelen. VBMS (VolkerWessels Boskalis Marine Solutions) legde in totaal 44 kilometer elektriciteitskabels in de bodem van het IJsselmeer. De veertig verbindingskabels tussen de windturbines waren het probleem niet. Wel de zes exportkabels die, onder de dijk door, de polder binnenkomen.

Kabels injecteren

Speciaal voor dat doel ontwierp Van Heck een pompconfiguratie voor het injecteren van de kabels. Door middel van twee zelfaanzuigende DPPG120-SC200-pompen konden variërende debieten en drukken worden geleverd. 

De wind is ondertussen opgestoken. Opvallend is de stilte waarmee de 54 meter lange rotorbladen in rondjes draaien. Molenaar: “Dat komt mede door het ontwerp. Niet alleen passen de bladen hun stand in de wind automatisch aan voor een optimaal rendement, de bladen zijn van zichzelf zo flexibel dat ze vervormen tijdens het draaien. Dat maakt ze stiller en zeer efficiënt.” 

 


Speciale Windpark-app

“Een kleine innovatie met grote gevolgen”, noemt Westermeerwind-directeur Anne de Groot de speciale smartphone-app van het windpark. Met de app kan iedereen de productie van het park in real-time volgen. Ook de totale productie, storingen en CO2-besparing zijn af te lezen. De Groot: “Doordat iedereen altijd precies weet wat we hier produceren, vergroten we niet alleen de transparantie maar ook de acceptatie van het windpark.”

Reageer op dit artikel