nieuws

Boskalis snijdt in vloot en personeel

infra Premium

Boskalis snijdt in vloot en personeel

Boskalis gaat baggermaterieel uit de vaart nemen, banen schrappen en snijden in de omvang van zijn wereldwijde kantorennetwerk.

De Papendrechtse baggeraar en maritiem dienstverlener grijpt in om, zoals bestuursvoorzitter Peter Berdowski het noemt, “de stormachtige condities buiten” het hoofd te bieden.

Boskalis ziet vooral de vraag vanuit de olie- en gasindustrie teruglopen; een rechtstreeks gevolg van de dalende olieprijs. Ook wordt er volgens het concern momenteel minder geinvesteerd in nieuwe grootschalige havens en offshore-gerelateerde projecten.

Volumes en prijzen staan onder druk

Voor de orderportefeuille heeft dat grote gevolgen gehad: de portefeuille nam het afgelopen jaar af met bijna een kwart, tot 2,49 miljard euro. Berdowski: “Volumes en prijzen staan onder druk, dat  vertaalt zich ook in onze orderportefeuille.”

Hoeveel arbeidsplaatsen verloren zullen gaan door de voorgenomen “vlootrationalisatie en kostenreductie”, kon hij nog niet aangeven. De topman verwacht echter niet dat het om honderden banen zal gaan. “Eerder om enkele tientallen banen”, zei hij woensdag tijdens de presentatie van de jaarcijfers.

Vakbond FNV Waterbouw zal er bij Berdowski op aandringen om “zoveel mogelijk werknemers intern te herplaatsen”, reageerde voorzitter Charley Ramdas van FNV Waterbouw op de reorganisatieplannen. “Wij gaan dit proces nauwlettend volgen en we willen dat er zo veel mogelijk werknemers herplaatst kunnen worden. Dat moet kunnen bij een dergelijk groot bedrijf, dat de laatste tijd  zoveel geld investeert in allerlei overnames. En mochten er toch ontslagen gaan vallen, dan zal er een goed sociaal plan op tafel moeten komen.” Tegenover analisten zei de Boskalis-topman mogelijkheden te zien voor interne herplaatsing van werknemers. Een keiharde belofte deed hij echter niet.

Boskalis boekte over 2015 een nettowinst van 440 miljoen euro, 10 procent minder dan in het jaar ervoor. De omzet steeg wel, met 2 procent naar 3,24 miljard euro. In Nederland was de onderneming goed voor 640 miljoen euro aan bedrijfsopbrengsten. Boskalis verzette in eigen land vooral veel werk voor diverse Ruimte voor de rivier-projecten en aan de verbreding van de snelweg A1-A6.

Voor dit jaar houdt Boskalis rekening met een winstdaling van rond de 10 procent. Als de krimpende orderportefeuille ook tot een lagere omzet leidt, is het voor het eerst in zeker tien jaar tijd dat het baggerconcern geen omzetstijging boekt.

Hoewel Berdowski rekening zware marktomstandigheden voorziet, is hij niet alleen maar negatief. Op langere termijn zal de vraag naar grotere en diepere havens volgens hem aanhouden, evenals de vraag naar energie. De toegenomen aandacht voor het klimaat biedt bovendien kansen voor windmolenprojecten en kust- en oververdedigingsprojecten.

“We scherpen de vloot en de organisatie aan en spelen in op de kansen die de markt nog steeds biedt. Kansen in bestaande segmenten, maar ook kansen door ons speelveld te verleggen en te vergroten naar groeimarkten. Een goed voorbeeld hiervan is de overname van de offshore activiteiten van VolkerWessels.”

Boskalis betaalt VolkerWessels 150 miljoen voor de offshore-activiteiten, zo onthulde Berdowski. “Wij zien die windmarkt als een groeimarkt en denken dat we er een goede positie in kunnen opbouwen. Dan wil niet meer in een joint venture, maar wil die activiteiten helemaal zelf aan boord hebben. Dat hebben we gedaan met deze overname.”  

Reageer op dit artikel