nieuws

‘Delft’ helpt Houston droog te blijven

infra

‘Delft’ helpt Houston droog te blijven

Onderzoekers van de TU Delft helpen hun Amerikaanse collega’s in Houston de grootste petrochemische haven van de Verenigde Staten die daar ligt, te beschermen tegen overstromingen.

De voorstellen staan in ‘Delft Delta Design: the Houston Galveston Bay Region’. “Het boek richt zich op een mogelijk deltaplan voor deze regio”, zegt onderzoeksleider Bas Jonkman. Het plan is deels gebaseerd op Nederlandse ervaringen, zoals de Deltawerken en latere ontwikkelingen. Het is aangepast aan de plaatselijke omstandigheden. “Maar één op één kopiëren is niet mogelijk”, zegt Jonkman, “wel zijn de ontwerpen geïnspireerd op de Nederlandse situatie.

Het boek presenteert de Delftse disciplines Waterbouwkunde, Delta Urbanism en Multifunctionele waterkeringen, onder de auspiciën van het Delft Deltas, Infrastructures & Mobility Initiative (DIMI). Onderzoekers van de Texas A&M University Galveston en het SSPEED-center (severe storm prediction, education & evacuation from disasters) van de Rice University werkten er drie jaar aan mee. Het plan combineert voorstellen op de schaal van de regio, zoals stormvloedkeringen voor de kust en ‘bouwen met de natuur’; maatregelen in de baai, met plaatselijke oplossingen op het niveau van buurten en gebouwen.

In Texas vindt dergelijk onderzoek niet plaats, zegt Jonkman. “Qua schaal en omvang is dit enigszins vergelijkbaar met de situatie rondom New Orleans waar grootschalige ingrepen zijn gepleegd.” Daar zat toentertijd zoveel haast achter dat een duidelijk ontwerp- en afwegingsperspectief ontbrak. Het gebied rondom Houston geldt als ‘onderbeschermd’. De Amerikaanse praktijk leert dat vooral na een ramp maatregelen worden getroffen. “Toch zien we in de VS, traditioneel gericht op respons, nu meer aandacht voor preventie”, zegt Jonkman. Al dan niet uitgewerkt met Nederlandse expertise. “Zo kan onze nieuwe deltagoot bijvoorbeeld dienen voor proeven van bepaalde onderdelen.”

Dijk in duin

Een constructie als een ‘dijk in duin’ zou het schiereiland Bolivar kunnen beschermen tegen overstromingen. De eerste schetsen gaan uit van een 43 kilometer lange dijk over het midden van het schiereiland. Met een hoogte van 5,8 meter boven het gemiddelde zeeniveau is de dijk bestand tegen een stormvloed zoals die eens in de honderd jaar voorkomt, en tegen overslag. De bewoners aan de Golfzijde krijgen geen directe bescherming van de dijk. Wel houdt de dijk de weg aan de baaizijde van het schiereiland vrij voor evacuatie.

Voor het zeegat Bolivar Roads tussen Galveston-eiland en Bolivar Peninsula is een stormvloedkering gepland. Die krijgt een beweegbare deur in de vorm van een drijvend caisson van 220 meter lang, 22 meter breed en 36 meter hoog. In geopende toestand rust de caisson in de pier, schepen kunnen dan zonder oponthoud het Houston Ship Channel passeren. In noodgevallen draait de caisson 90 graden en sluit hij de baai af. Eenmaal op zijn plaats wordt de caisson deels afgezonken en steekt hij 5,5 meter boven het zeeniveau.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels