nieuws

‘Technisch weer’ helpt spoordek snel op z’n plek

infra

‘Technisch weer’ helpt spoordek snel op z’n plek

‘Technisch weer’ had Iemants Staalconstructies/Mammoet om het eerste stalen spoordek van het Haags Startstation Erasmuslijn (HSE) op zijn plaats te schuiven. Een operatie die volgens opdrachtgever ProRail zonder problemen is verlopen.

Het spoordek is 88 meter lang en weegt 800 ton. Het is een van de drie stalen spoordekken die de basis vormen voor het start/eindstation van de Erasmuslijn; een metrolijn tussen station Den Haag Centraal en het metronet van Rotterdam. Het dek is afgelopen zondagmiddag even na 5 uur tegen het hamerstuk geschoven. Eerder dan gedacht, meldt Katja Torbijn van ProRail: “De oorspronkelijke planning was dat het spoordek pas zondagavond laat op zijn plek zou liggen.” Er zijn wat haar betreft geen onverwachte dingen gebeurd en het weer zat mee. “Allebei factoren die bijdragen aan een soepel verloop van de operatie.”

Transporten

De tien segmenten voor het tweede spoordek worden in de week van 10 augustus aangeleverd met nachtelijke transporten. Overdag worden de delen op het tijdelijke platform gehesen. Vervolgens worden de segmenten aan elkaar gelast. Half oktober wordt het tweede spoordek op zijn plek, tegen het spoordek, aangeschoven. Dat gebeurt op dezelfde manier als het eerste dek. Het derde en laatste dek bestaat ook uit tien segmenten en wordt ook weer op de locatie van het tijdelijke werkplatform in elkaar gezet. “Dit is meteen de definitieve locatie”, zegt Torbijn, “dus voor het derde spoordek is geen schuifoperatie meer nodig.”

Beton 

Wanneer het ingeschoven dek aan de kolommen gefixeerd is zal het spoordek deels gevuld worden met beton voor de stabiliteit. Vervolgens worden de perrons gemaakt. Aansluitend zal begin oktober de bouw starten van de kapconstructie. Deze wordt in voorgefabriceerde delen naar de bouwplaats gebracht. Op de locatie worden de onderdelen met boutverbindingen gemonteerd.

Beplating 

De betonnen ruwbouw van het startgebouw nabij station Den Haag Centraal is inmiddels gereed. Na het aanbrengen van de kapconstructie volgt de afbouw van het startgebouw. Hierin worden technische installaties aangebracht als liften en roltrappen. De gevel wordt afgewerkt met emaille beplating.

Heavy rail

Als het viaduct inclusief overkapping, een zettingsvrije plaat en een aansluitende aarden baan gereed zijn, worden de sporen richting de sporen 11 en 12 van Den Haag Centraal ontkoppeld en vervolgens aangesloten op het nieuwe viaduct. Als de E-lijn in de zomer van 2016 weer rijdt worden de sporen 11 en 12 weer teruggebouwd naar wat ProRail ‘heavy rail’-sporen noemt.

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels