nieuws

Grote inschuifoperatie Erasmusdek Den Haag

infra

Grote inschuifoperatie Erasmusdek Den Haag

Het eerste spoordek van het Haags Startstation Erasmuslijn (HSE) wordt dit weekend op zijn plaats geschoven. Onderaannemer Iemants Staalconstructies/Mammoet stuwt het 88 meter lange, 800 ton wegende stalen dek straks op 12 meter hoogte over het Prins Bernhardviaduct richting Centraal Station.

Op vrijdagochtend is men al een beetje aan het ‘proefschuiven’. Het gaat onzichtbaar en onhoorbaar langzaam, maar er wordt getest. En het gaat goed. Vanavond om 8 uur begint het echt: dan schuift Iemants Staalconstructies/Mammoet het u-vorige stalen gevaarte met een snelheid van 6 meter per uur naar zijn plek. 150 Meter moet er worden geschoven – waarvan 39 over het Prins Bernhardviaduct. “Daar is een hulpconstructie nodig”, vertelt woordvoerder Katja Torbijn van ProRail. “Want het dek kan 27 meter overspannen, maar het viaduct is 39 breed. De hulpconstructie bestaat uit een SPMT-voertuig voorzien van een tijdelijke onderstopping.”

Om het verkeer in de drukke Haagse binnenstad zo min mogelijk te storen, wordt de hulpconstructie pas op het laatste moment geplaatst. Terwijl de tribunes, vanwaar de Hagenaars het spektakel kunnen aanschouwen al zijn opgericht, rijdt het verkeer over het viaduct dus nog gewoon door.

         

Foto: Maartje Henket; Render: ZJA


‘Niet storen’ is trouwens überhaupt de crux bij dit werk. Het spoordek is voorbereid op een werkplatform naast het Prins Bernhardviaduct. Dit omdat er noch op maaiveldniveau noch op het busplatform voldoende plaats is. Dat is tevens de reden dat het platform zich op 12 meter hoogte bevindt.

Het HSE wordt het Haagse kopstation van de metrolijn Erasmuslijn, die Den Haag en Rotterdam al enige jaren verbindt. De treinen stoppen nu op spoor 12 van station Den Haag Centraal. Op maaiveld was er geen plek voor het nieuwe HSE, zodat het naast en half boven het busplatform wordt aangelegd, dat zich ook al op 7 meter hoogte bevindt. Zo ontstaat een drielaags weefsel, met de treinen op de begane grond, de bussen en sommige trams op de eerste verdieping en de HSE-lijn daar weer boven. Voorbij het Prins Bernhardviaduct gaat het metrotraject straks naar beneden, zodat de lijn ter hoogte van het Schenkviaduct op maaiveldniveau ligt. Doorrijhoogte voor de auto’s op het Prins Bernhardviaduct is 4,60 meter: het wettelijke minimum.

Het HSE bestaat uit drie stalen dekken, die, in elkaars verlengde, samen de ondergrond vormen voor het station. Het dek bestaat uit 2 zijperrons, 1 middenperron, en 2 sporen (heen en terug). Over deze constructie wordt straks het daadwerkelijke station gebouwd; tussen de perrons worden de sporen aangelegd. Alleen de eerste twee dekken worden voorzien van perrons; halverwege het tweede dek stoppen deze.

Elk dek bestaat uit meerdere segmenten. Dit eerste dek is 88 meter lang, 17 meter breed en 2,8 meter hoog en bestaat uit 15 segmenten. Het 2e en het 3e dek bestaan elk uit 10 segmenten. Het complete viaduct weegt 2200 ton.

Het ‘lanceren’ van een stalen dek is in Nederland nog niet eerder vertoond, maar Iemants Staalconstructies/Mammoet heeft in Engeland ervaring opgedaan. Het bedrijf gebruikt een launch systeem bestaande uit vijzels en een push pull unit (horizontale vijzels),gemonteerd op tijdelijke hulptorens en het busplatform.

 

    

Foto’s: Peter van Oosterhout

Het viaduct rust straks op 10 stalen kolommen. Vijf daarvan staan tussen het station en het Prins Bernhardviaduct en vijf tussen het Prins Bernhardviaduct en het Schenkviaduct. Deze laatste vijf nemen in hoogte af. Een kolom heeft een diameter van 2 meter, en varieert in lengte van 7,7 tot 12 meter. Qua gewicht variëren de kolommen tussen de 17 en 30 ton. Ze zijn gefundeerd op betonnen poeren, die weer gefundeerd zijn op palen. De poeren meten 5×5 tot 7,2×7,2 meter.

Waar het viaduct stopt, gaat het spoor over op een zettingsvrije plaat van 144 meter lang, gefundeerd op 236 palen van 17,5 meter lang en een diameter van 50-90 cm. Vervolgens komt de rails via een aardenbaan (90 meter lang, 3.100 kubieke meter grond) op maaiveldniveau uit.

De krachten uit de spoordekken worden ingeleid in het landhoofd en de eerste moot van de zettingsvrijeplaat. Aan de andere zijde eindigt het spoordek net voor de betonconstructie van het startgebouw.

Het tweede spoordek

Zodra het eerste spoordek op zijn plaats ligt, start de aannemer met de bouw van het tweede spoordek. Dit gebeurt op dezelfde manier als het eerste dek. Deze werkzaamheden vinden plaats van augustus tot en met oktober 2015.

De metro’s stoppen straks net buiten de nieuwe stationshal. Doordat de kap doorloopt tot in de hal, kunnen reizigers droog van de metro naar de trein en trams. Het HSE station is ontworpen door Zwarts & Jansma Architecten en moet in de loop van 2016 klaar zijn.

De werkzaamheden van dit weekend zijn te volgen via de webcam

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels