nieuws

Spoedoverleg met honderd bouwers over spoor rond Schiphol

infra

ProRail grijpt in bij de structurele spoorproblemen rond Schiphol, waardoor de luchthaven met enige regelmaat onbereikbaar is per trein. Naar aanleiding van de storing van afgelopen maandag heeft spoedoverleg plaatsgevonden.

Dit keer waren uitgelopen werkzaamheden de oorzaak van de vertragingen. Maar ook de week ervoor was sprake van diverse storingen in en rond de Schipholtunnel. “Kijkend naar de afgelopen week hebben zowel de collega’s van ProRail als de aannemers niet de prestaties geleverd die verwacht mogen worden. Van het wijzen naar elkaar is nog nooit een team beter geworden. Daarom komen we gezamenlijk tot verbetermaatregelen voor de Schiphol-Amsterdam-Utrecht driehoek’, licht ProRail-directeur Pier Eringa toe. De partijen verzanden nu vooral in zwartepieten. Met het ingrijpen verwacht Eringa de neuzen weer dezelfde kant op te krijgen.

De bereikbaarheid van de nationale luchthaven verdient topprioriteit. Eringa: “Wij moeten er alles aan doen om storingen op dit belangrijke spoortraject zoveel mogelijk te voorkomen. En als het dan toch een keer misgaat, moet het treinverkeer weer zo snel mogelijk worden opgestart.”

Inspecteurs

Bij het spoor rond Schiphol worden meer inspecteurs ingezet en storingsploegen veel dichter op het spoor gestationeerd. Tien extra inspecteurs houden toezicht op de staat van de infrastructuur en controleren of spoorbouwers hun werkzaamheden conform afspraak uitvoeren. De extra inspecteurs worden in het bijzonder ingezet tijdens grootschalige en cruciale werkzaamheden, conform het principe van ‘extra ogen, oren’.

Doel is de alertheid te vergroten en aanrijtijd te verkorten. De monteurs krijgen een extra opleiding om de situatie en bijzonderheden ter plekke nog beter te leren kennen. Ook op andere cruciale plekken op het Nederlandse spoor gaat ProRail deze ploegen en werkwijze introduceren, zoals bij Amsterdam en Utrecht.

Binnen twee weken organiseert ProRail een bijeenkomst met honderd sleutelfiguren bij aannemers (StruktonRail, VolkerRail en BAM) en ProRail die werkzaam zijn binnen de driehoek Schiphol-Amsterdam-Utrecht.

Het spoor tussen Schiphol en Amsterdam-Zuid wordt op dit moment verdubbeld, juist om in de toekomst de storingen te voorkomen en meer treinverkeer mogelijk te maken.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels