nieuws

Schade aan staalconstructie van klep Julianabrug Alphen valt reuze mee

infra

Schade aan staalconstructie van klep Julianabrug Alphen valt reuze mee

Het staalwerk van de klep van de Julianabrug in Alphen aan den Rijn heeft het ongeval zonder grote schade doorstaan. Reparatiekosten zullen hooguit 100.000 euro bedragen en betreffen vooral de conservering. Het composiet brugdek moet wel compleet worden vervangen.

Dat meldt Jan Pesie, directeur van BSB Staalbouwer, de bouwer van de klep. Sinds eind oktober ligt de constructie die begin augustus op een rij Alphense huizen viel in de haven van Rotterdam. Daar is hij naar verscheept, omdat de terugreis naar het Friese Bergum veel langer zou duren. Daar hadden volgens Pesie vooral de verzekeraars geen trek in. De 18 meter lange klep werd immers rechtopstaand vervoerd en stond tijdens de reis over water bloot aan flinke windlasten. Vandaar de keuze voor een werf niet te ver van Alphen.

In Rotterdam komen sinds oktober geregeld inspecteurs en technisch specialisten langs om de schade op te nemen. Dat gaat nog wel even door. Aannemers Mourik en BSB hebben inmiddels hun beeld over de schade helder, maar de gemeente Alphen wil nog een contra-expertise laten uitvoeren door de TU Delft en Grontmij. Die gaat de komende weken plaatsvinden. Medio januari wordt dan bepaald welke reparaties precies nodig zijn.

Als het aan mij had gelegen, was er nooit een kunststof dek op gekomen

In eerste instantie is vooral het kunststof dek bestudeerd, dat als eerste op de huizen belandde. In dat dek zaten een paar flinke gaten en het is door de technici unaniem opgegeven. Takke Breukelen gaat een nieuw dek produceren en daar gaat volgens Pesie een paar maanden overheen. “Als het aan mij had gelegen, was er nooit een kunststof dek op gekomen”, stelt hij onomwonden, “maar dat was nu eenmaal de vraag van de gemeente. “Ik ben een staalbouwer en ik denk in dat materiaal.”

De composietplanken waren deels verlijmd en deels gebout aan de staalconstructie. Nadat ze verwijderd waren, was het pas goed mogelijk de schade aan het staal vast te stellen. Alle lassen zijn met zogeheten eddy-current metingen doorgemeten. Voordeel van die techniek is dat daarmee door een coating kan worden gekeken, wat met een gangbare magnetische meting niet lukt. De conclusie van dat onderzoek luidde volgens Pesie onomstotelijk dat alle lassen goed zijn.

En daarmee is volgens de staalbouwer eigenlijk opvallend weinig schade aan het licht gekomen. Dat komt volgens Pesie doordat de huizen aan de oever van de Oude Rijn in feite de val hebben gebroken. Op twee plekken is een draagbalk verwrongen of gedeukt. Op de voorhar zit bijvoorbeeld een flinke deuk als gevolg van de giek van één van de kranen die er bij het ongeval op belandde. Daar zal wat nieuw staal op gelast moeten worden. Maar verder is het vooral de coating die beschadigd is door hijskettingen en andere objecten die tegen het staal kletterden.

In theorie zouden we die plekken bij kunnen werken en de brug dan zo weer plaatsen

“In theorie zouden we die plekken bij kunnen werken en de brug dan zo weer plaatsen” vervolgt Pesie. “Maar dat accepteert de gemeente natuurlijk niet. Waar we reparaties moeten uitvoeren, stralen we de coating compleet weg en bouwen we later het drielaagse systeem opnieuw op. Over de rest van de constructie gaan we door te wapperen alleen de eindlaag van het coatingsysteem verwijderen. Daar stralen we met lagere druk en zachter grit. Een gevoelig klusje voor het conserveringsbedrijf waarvoor in januari een tent wordt opgebouwd. De totale kosten van het laswerk en herstel van de coating bedragen volgens Pesie ergens tussen 50.000 en 100.000 euro.

Ondertussen wordt ook gestudeerd op de nieuwe hijsoperatie die de brug alsnog op zijn plek over de Oude Rijn moet leggen. Pesie verwijst daarvoor naar Peinneman, het bedrijf dat in augustus de operatie leidde die zo jammerlijk misliep. Dat het weer vanaf het water zal gebeuren, ligt volgens de directeur van BSB voor de hand. “Maar wel op een andere manier. Er worden in totaal drie scenario’s doorgerekend waarvan één vanaf het land. Ik ga er vanuit dat de brug in juni alsnog geplaatst kan worden, hoewel er in Alphen op wordt aangedrongen de plaatsing te vervroegen.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels