nieuws

Drie consortia in race bij tender A6-Almere

infra Premium

Drie consortia in race bij tender A6-Almere

BAM doet niet mee aan de tender voor het derde megaproject van Schiphiol-Amsterdam-Almere, vlakbij Almere. Dit deel in de Flevopolder moet klaar zijn voordat de Floriade in 2022 opengaat.

Projectdirecteur Hans Ruijter bemoeit zich op de achtergrond met de dialoogfase, waar slechts drie geschikte partijen zich voor meldden. “Daardoor hebben we de tenderfase zelfs iets kunnen inkorten, want meestal begin je met vijf partijen.” Volgens hem is er geen geen sprake van teruglopende interesse, want bijna alle grote bouwers dingen mee, met uitzondering van BAM, Strukton en Ballast Nedam.

De overige zes grote bouwers hebben consortia gevormd, waarbij ook enkele buitenlandse partijen – waaronder Besix – zijn aangeschoven. Het deel tussen Almere Havendreef en Almere-Buiten oost is het derde grote mega-contract, na de A1/A6 en de Gaasperdammerweg. Het draait om een dbfm-contract waarbij ontwerp, bouw, financiering en onderhoud tot een geïntegeerd geheel zijn samengevoegd. De contractomvang is een maatje kleiner dan de twee naastgelegen delen, maar nog altijd honderden miljoenen euro’s.

Dialoogfase

Opvallend is verder dat de gemeente Almere mag aanschuiven in de dialoogfase en direct met de bouwers in gesprek is. Het is een primeur dat een gemeentelijke projectmanager aanschuift in de tenderfase van een Rijkswaterstaat-contract en zo’n prominente rol krijgt. Volgens Hans Ruijter zijn de eerste ervaringen positief omdat de bouwers direct bij de gemeente de mogelijkheden kunnen aftasten, zonder te hoeven gissen. Het idee is dat de uiteindelijke biedingen dan veel preciezer kunnen aansluiten op de wensen van de groeigemeente.

Deze oplossing hadden we zelf nooit verzonnen

Ruijter is ook zeer tevreden over de uitkomst van de tweede tender, de Gaasperdammerweg, waar minister Schultz vorige maand het startsein voor gaf en de eerste contouren voor de ingang van de tunnel al zichtbaar zijn. De winnende combinatie heeft een verassende insteek gekozen voor de aanpak van de landtunnel dwars door Amsterdam-Zuidoost. “Ik loop al heel wat jaartjes mee en ben niet snel meer verrast, maar deze oplossing hadden we zelf nooit verzonnen.”

Door de slimme aanpak zijn de kosten van de tijdelijke omrijroutes veel lager

De combinatie IXAS (Fluor/Heijmans/Ballast Nedam) legde een bieding neer waarbij de twee wisselstroken in het hart van de tunnel in aanvang dienstdoen als omleidingsroute tijdens de bouwfase. “Totdat er een dak overheen wordt gebouwd, hoeft de weg nog niet te voldoen aan de strenge tunneleisen.” Door die slimme aanpak zijn de kosten van de tijdelijke omrijroutes veel lager en kon een scherpe prijs worden neergelegd, al benadrukt de projectdirecteur dat de drie biedingen bij het tunnelproject niet ver uiteen lagen en sprake is van reële biedingen zonder duikgedrag.

Reageer op dit artikel