nieuws

Perron met geleidelijnen uit één mal

infra

Perron met geleidelijnen uit één mal

Voor een producent van prefab betonelementen blijkt het uiteindelijk toch makkelijker om geleidelijnen voor blinden en slechtzienden gewoon mee te storten in zijn producten.

Op diverse plaatsen in de stad kun je ze op het trottoir zien liggen: geleidelijnen voor blinden en slechtzienden, bestaande uit een aantal naast elkaar lopende, verhoogde ribbels op het trottoir. Ook op bijvoorbeeld spoor- en busperrons zijn de lijnen te vinden. Met een heen en weer zwaaiende stok kunnen de gebruikers over de ribbels strijken en zo voelen hoe het parcours loopt. Voor de overige voetgangers mogen de lijnen geen gevaar vormen, dus moeten ze goed zichtbaar zijn en niet te hoog of te glad zijn.

Begin 2011 werd een octrooi openbaar op een methode voor het achteraf in bestratingselementen aanbrengen van geleidelijnen. Cobouw publiceerde hierover in de rubriek ‘Octrooi’. Betonproductenfabrikant Concrelit had het idee ontwikkeld dat je met een speciale frees tien evenwijdige sleuven zou kunnen maken en daar vervolgens speciaal vormgegeven strips van polyurethaan in vast kunt zetten. Dat zou kunnen bij al liggende bestrating, maar ook bij de productie van nieuwe elementen. Tjeerd van der Zee – een van de uitvinders en indertijd algemeen directeur van het bedrijf – dacht dat de strips en de bijbehorende methode om ze aan te brengen omstreeks begin 2012 op de markt zouden komen. Maar het liep anders dan verwacht.

“We waren in die tijd op zoek naar een manier om bij het produceren van onze elementen het aanbrengen van belijning te vereenvoudigen”, vertelt Van der Zee. “En dit was een van de ideeën. Het had als bijkomend voordeel dat het ook toepasbaar zou zijn op bestaande, al liggende bestrating. Dat achteraf op locatie aanbrengen van belijning is namelijk een heel arbeidsintensief, weersafhankelijk proces. Maar aan ons idee bleken toch nog wel wat haken en ogen te zitten en we hebben uiteindelijk voor een andere oplossing gekozen. Op een gegeven moment besloot de overheid dat bushaltes beter toegankelijk moesten worden en dat hebben wij doorvertaald naar het ontwikkelen van grote betonnen prefab elementen met betonnen geleidelijnen. Vroeger bouwden we een perron op uit losse busperronbanden en tegels, maar tegenwoordig maken we daarnaast ook metersgrote elementen met ingestort aanrijdprofiel, tegelwerk en eventuele markeringen. Bijvoorbeeld voor het modulaire Leicon Busperron GX. We gebruiken bij de productie van zo’n perronelement één enkele mal, in twee arbeidsgangen.

Geleidelijnen moeten wit zijn en het perron is verder grijs, dus dat kun je niet in één keer storten, dat moet je separaat van elkaar in de mal aanbrengen. Daar hebben wij technieken voor ontwikkeld en na de ontkisting hebben we zo gelijk het grijze product met de witte belijning, desgewenst ook met noppen of een zwart-witte blokmarkering. Allemaal geïntegreerd, allemaal in dezelfde kwaliteit beton. Daar hoeft niets meer aan te gebeuren. Alleen voor een metalen ‘klanktegel’ zorgen we voor een uitsparing om hem er achteraf in te kunnen zetten.”

Octrooinummer: NL2003282

Houder: Betonindustrie bv Concrelit, Steenwijk

Uitvinders: T. van der Zee, J. Matel

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels