nieuws

Zevenaar heeft primeur van nieuwe wissel

infra Premium

Zevenaar heeft primeur van nieuwe wissel

Zevenaar krijgt de Nederlandse primeur van een wissel voor hoge rijsnelheden met hydraulische aandrijving. Dura Vermeer en Movares leggen de wissel in de komende 2 weken voor ProRail in het spoor.

Hydraulisch aangedreven wissels zijn nog een bijzonderheid, zegt projectleider Ewald van Dorst van ProRail. Het systeem moet ze bedrijfszekerder maken, vergeleken met de conventionele wissels die met een elektromotor werken. Alle benodigdheden voor de hydraulica zitten in een gesloten behuizing waar weer en wind geen vat op hebben. Treinen kunnen met een hogere snelheid door de nieuwe wissel rijden. Dat kan om dat de wissel een hoekverhouding heeft van 1 : 29, legt Van Dorst uit. “Bestaande wissels die voor hoge rijsnelheden zijn ontworpen, hebben een hoekverhouding van 1 : 34,5. In de praktijk bleek dat niet zo goed uit te pakken en werkte het storingen in de hand.”

Standaard

Eerder dit jaar liet ProRail bij Zevenaar-Oost ook een hydraulische wissel leggen. Dat komt pas in gebruik wanneer de wissel die nu wordt geplaatst gereed is. Metingen moeten in de maanden daarna leren of het voldoet. Als dat het geval is wil ProRail de hydraulische hogesnelheidswissel invoeren als standaardwissel. De wissels die bij Zevenaar blijven bestaan worden vooralsnog niet omgebouwd met een hydraulische aandrijving. De nieuwe wissels maken deel uit van een herinrichting van de spoorse infrastructuur bij Zevenaar. ProRail hoopt zo storingen in het treinverkeer te kunnen voorkomen.

Betuweroute

Het werk bij Zevenaar maakt deel uit van een groter geheel. Dat begon vorig jaar met het ombouwen van het bestaande beveiligingssysteem ATB naar het nieuwe ERMTS. Het laatste systeem beveiligt de goederentreinen die via de Betuweroute en de Havenspoorlijn tussen Rotterdam en Genua rijden. Deze treinen rijden op een wisselspanning van 25.000 volt.  Bij Zevenaar staat 1500 volt gelijkspanning op de bovenleiding. Locomotieven die dit ‘spanningseiland’ passeren kunnen dat alleen met een aanpassing in hun elektrotechniek.

Rijdraad

Tussen Zevenaar en de Duitse grens wordt de bovenleiding omgebouwd voor 25 kilovolt. Dat is vooral een elektrotechnische kwestie. De masten en de dragers hoeven er niet voor te worden veranderd. Ook de bestaande rijdraad kan veelal zonder aanpassing de nieuwe spanning aan. Nabij het Duitse Elten wordt de Nederlandse bovenleiding gekoppeld aan de Duitse. Een ‘sluis’ scheidt de bovenleiding van het goederenspoor van het reguliere spoorverkeer dat Zevenaar bedient.

Doorstroming

Eén van de voordelen van de andere spanning is dat deze meer vermogen genereert, zodat meer treinen het tracé kunnen gebruiken. Meer verkeer kan het spoor bij Zevenaar nu eigenlijk niet meer aan. Met dat in gedachten laat ProRail daarom tussen Zevenaar en de Duitse grens over 3 kilometer een derde spoor aanleggen. Duitsland zet dat tussen de grens en Oberhausen voort. Ook worden zo snellere ICE-treinen gescheiden van het langzamere goederenverkeer en regionale personenverkeer. Dat zorgt voor een betere doorstroming op het spoor. De uitvoering van dit werk staat voor eind volgend jaar/begin 2017 op de lijst.

Spoorverdubbeling

ProRail neemt het werk bij Zevenaar te baat om in de komende 2 weken andere werken in de regio uit te voeren. Dat zijn een spoorverdubbeling bij Wehl, vernieuwing van het spoor nabij Westervoort en wisselwerken bij Arnhem-Velperpoort.

Investering

‘Zevenaar’ vergt een investering van 140 miljoen euro. Het ministerie van infrastructuur en milieu betaalt daarvan 132 miljoen euro. Brussel draagt 5,6 miljoen euro bij en de provincie Gelderland 1,2 miljoen euro.

Reageer op dit artikel